» Blog » Garmin

5 nejlepších funkcí chytrých hodinek Garmin pro běžecké začátečníky

Tagy: Technologie a pojmy | Garmin | Chytré

Dominik Hok | 22.11.2022 | 4 MIN | 4x komentář

Chcete začít běhat a šikl by se vám nějaký virtuální pomocník? Dnes se podíváme na 5 funkcí chytrých hodinek Garmin, které každý běžecký začátečník určitě ocení.

Některé chytré sportovní funkce, které byste určitě ocenili, jsou třeba až na prémiovějších, tedy dražších modelech. Proto se dnes podíváme na funkce, které najdete i na modelech s cenovkou pod 10 000 Kč.

Tyto funkce jsou často něčím, co odlišuje městské modely (např. Venu či Vívoactive) od těch sportovních. Většinu funkcí, které dnes zmíním, v městských kouscích prostě a jednoduše nenajdete.

Garmin Venu 2 recenze – Nejlepší chytré hodinky do 10 000 Kč?
9.6.2021 - Dominik Hok
Garmin Venu 2 recenze – Nejlepší chytré hodinky do 10 000 Kč?

1. Denní tréninková doporučení

Denní tréninková doporučení mají za cíl navýšit vaši aerobní kapacitu, tedy VO2 Max.

Co je VO2 Max a jak jej zvýšit?
17.7.2020 - Agáta Vřeská
Co je VO2 Max a jak jej zvýšit?

Ke zlepšení vaší kondice je třeba rozličných tréninků v různých tepových zónách. Kromě toho je potřeba také regenerovat a dobře spát. Denní tréninková doporučení vezmou v potaz vaše tréninkové zatížení, dobu regenerace, data o spánku a poslední sportovní aktivity a vytvoří pro ten den nejvhodnější trénink, který vás posune dál.

Jeden den tedy můžete mít dlouhý běh k vybudování vytrvalosti, další den sprinty a třetí vám hodinky doporučí regenerovat a nedělat vůbec nic. Je to opravdu velký pomocník, protože spousta začátečníků nemá absolutní tušení, jak trénovat anebo po čase "zamrznou" v jednom bodě a nezlepšují se. Denní tréninková doporučení to mohou změnit.

2. Stav tréninku

Jestli vám trénink vygenerovaný algoritmem přijde moc svazující, můžete si alespoň pomoci funkcí "Stav tréninku". Spousta začátečníků dělá chybu, že neustále běhá ve stejné intenzitě nebo stejné vzdálenosti. Trénink, který vy považujete za produktivní, vlastně tedy produktivní není. A přesně to vám řekne funkce "Stav tréninku".

Tato funkce tedy bere v potaz historii vašeho tréninku, reakci vašeho těla a trend VO2 Max. Pokud je v tréninku progres, můžete ve stejných intenzitách běhat s menší tepovou frekvencí a hodinky vám začnou ukazovat vyšší VO2 Max. Což je pozitivní. Pokud ale progres neprobíhá, je trénink nazván jako "Neproduktivní". Pokud neběháte, můžou hodinky uvádět "Podtrénování" "Udržování" či "Regenerace".

Takových slovních zhodnocení vašeho tréninku je přesně 10 a pokud tuto funkci a zhodnocení chcete znát podrobněji, doporučuji článek od kolegy Matěje.

VŠE NA TÉMA: Stav tréninku v hodinkách Garmin
3.8.2021 - Matěj Urbaczka
VŠE NA TÉMA: Stav tréninku v hodinkách Garmin

Pozor, tuto funkci najdete ve všech modelech řady Forerunner až na model FR 45 a FR 55.

Garmin Forerunner 55 recenze – Levná a dobrá volba pro začínajícího sporťáka
7.7.2021 - Dominik Hok
Garmin Forerunner 55 recenze – Levná a dobrá volba pro začínajícího sporťáka

3. Klidová tepová frekvence a spánek

Tato data nejsou úplně tréninkovou funkcí, ale o vašem tréninku hodně napoví. Základním ukazatelem je klidová tepová frekvence. Je důležité vysledovat svůj normál a poté od normálu porovnávat stav po tréninku. Zvýšená klidová tepová frekvence (hlavně v noci) může znamenat, že je pro vás trénink náročný a tělo se s ním snaží těžce vypořádat.

VŠE NA TÉMA: Snímač tepové frekvence a jak vám může pomoci
23.11.2020 - Dominik Hok
VŠE NA TÉMA: Snímač tepové frekvence a jak vám může pomoci

Samozřejmě, že někdy je tepová frekvence vyšší a pokud je to v řádu jednotek, je to v pořádku. Pokud se ale jedná o větší čísla (třeba 10 jednotek), nedejbože několik dní za sebou, může to být dobrý indikátor přetrénování. Nebo to souvisí s alkoholem či špatnou stravou. Anebo oboje.

Vysoká tepová frekvence může vést ke špatnému spánku. Pro tělo je to velký nápor a nedostane se mu tolik hlubokého či REM spánku. Celkově byste měli na spánek dbát a sledovat jeho kvalitu. Od toho je výborné hodnocení spánku na stupnici od 0 do 100. Někdy si totiž můžete myslet, že spíte dobře, ale není tomu tak. Spánkovou deprivaci ani nemusíte poznat, protože si na ni zvyknete a stane se to normálním stavem.

Zdroj: garmin.com

Zdroj: garmin.com

Pokud nemáte hodinky s hodnocením spánku, je dobré sledovat alespoň délku jednotlivých fází. Já se řídím tím, že když je spánek 2 hodiny hluboký, 2 hodiny REM a 4 hodiny lehký, je to v pořádku. Pokud hluboký nebo REM přibude na úkor lehkého spánku, tím líp. Ale zároveň REM nesmí být delší než lehký.

Klidová tepová frekvence a monitoring spánku se pro mě staly funkcemi, které sleduji opravdu každý den.

4. Kadence

Kadence je počet kroků za minutu a její navýšení vám může markantně zlepšit techniku běhu. Stačí jen trochu více kmitat nohama, poběží se vám s mnohem větší lehkostí. Hodinky vám kadenci ukazují v reálném čase, stejně jako její průměr a nakonec v aplikaci Garmin Connect najdete i graf kadence, který barevně vyznačuje, jak dobrou kadenci jste po celou dobu běhu měli.

Více o kadenci píšu v tomto článku.

VŠE NA TÉMA: Dynamika běhu (vertikální oscilace, kadence, DKZ aj.)
17.8.2022 - Dominik Hok
VŠE NA TÉMA: Dynamika běhu (vertikální oscilace, kadence, DKZ aj.)

Tady je například graf jednoho mého běhu, kdy se barevně vyjadřuje kadence mých kroků. Zelená je dobrá, modrá skvělá a fialová excelentní. Oranžová a červená zase vyjadřuje podprůměrnou kadenci.

Kadence ovlivňuje vaši celkovou techniku běhu a zároveň díky správné kadenci můžete běhat mnohem více let vašeho života, jelikož si tak neničíte pohybový aparát.

5. Tréninkové plány Garmin

Ano, toto je opravdu perfektní funkce. Můžete si navolit distanci a počet tréninkových týdnů, dokdy byste chtěli být schopní tuto vzdálenost uběhnout. Takže třeba uběhnout půlmaraton za 12 týdnů?

Můžete si zvolit jaký plán je vám sympatický a každý den budete mít přesně jasno, co trénovat nebo netrénovat. Jaká je výhoda oproti dennímu tréninkovému doporučení? Denní tréninkové doporučení vás vede k neurčitému cíli – zvýšit si kondici. Tréninkový plán vás vede ke konkrétnímu cíli – uběhnout určitou distanci.

Garmin – Městské vs. sportovní modely hodinek aneb co získáte a naopak ztratíte
30.11.2022 - Matěj Urbaczka
Garmin – Městské vs. sportovní modely hodinek aneb co získáte a naopak ztratíte

A jaké funkce máte v Garminech rádi vy? Zalíbila se vám nějaká tréninková funkce?

Líbil se vám článek?

Každou středu vám e-mailem zasíláme přehled nových článků a soutěží.

Komentáře

Valdapřed 11 dny, reagovat
denní tréninková doporučení - hodinky FR 955 mám od června (zakoupeno u vás), běhám, plavu, jezdím na kole. Absolvoval jsem trénink od trenéra Garmin na 10 km, dokončen. Nyní mi hodinky nenabízí denní doporučení, nemůžu přijít na to proč. Navíc přestaly synchronizovat aktivity s telefonem, ale ... jen plavání, vše ostatní synchronizují. A to nezmiňuji nemožnost navigovat na bod v mapě, kdy při pokusu o vybrání bodů dojde k restartu hodinek. Docela jsem za tu cenu rozčarovaný.
Matěj Urbaczkapřed 10 dny
Zdravím, Valdo, kdy naposledy jste měl hodinky aktualizované přes počítač, přes Garmin Express? :-)
Valdapřed 10 dny
V posledních 14 dnech snad denně :-) Verze soft. 12.27 Nakonec jsem včera večer přistoupil k radikálnímu kroku: System - Vynulovat - Odstranit data a obnovit nastavení. Následně jsem hodinky spároval a dnes ráno mi nabídly v rámci ranní zprávy doporučený trénink. Jen nemám historii VST, ale to se časem podá. Ještě uvidím jestli se bude automaticky synchronizovat to plavání... Čistě akademicky by mě zajímalo, proč po dokončení tréninkového plánu Garmin hodinky přestaly nabízet ta denní doporučení. Ale nyní začínám být zase spokojen, funkčnost se vrací :-) A děkuji za pohotovou reakci z Vaší strany, vím že nákupem u Vás jsem neudělal chybu.
Matěj Urbaczkapřed 10 dny
Tak snad už to bude jen lepší.:-) Kdyby cokoliv, ozvěte se.:-)