» Blog » Bering

Bering Charity. Proč by někdo kupoval hodinky kvůli starému muži v kožichu?

Tagy: Recenze | Bering | Dámské | Klasické | Fashion

Agáta Vřeská | 4.3.2020 | 6 MIN

Dobrá otázka a schválně ji zatím nechám nezodpovězenou. Místo toho povyprávím příběh o bílých medvídcích, které v našich zeměpisných šířkách známe spíše z Polárky a Coca Coly. Ale nebojte, bude to krátké. Jo a na konci se zmíním i o těch hodinkách…

© Daniel J. Cox/NaturalExposures.com

Psal se rok 1949 a v českých mražácích se začala objevovat polárková zmrzlina. Těžko byste našli někoho, kdo smetanový krém neznal. A po nedávném comebacku ji tam najdeme i po 70 letech. I když dnes nabízí nanuky v podobě donutu či mašinek, v logu má pořád bílého medvěda, jen jsme nejspíš už zapomněli proč. Důvod souvisel s jiným příběhem, který se ale rovněž odehrával v ledovém prostředí tehdejší poválečné Prahy.

Jednoho listopadového dne léta páně 1947 se rodičům Noře a Ottovi narodil potomek. Oba rodiče byli původně cirkusáci a poznali se až v novém domově, pražské zoo. Radostná událost ale budila mnoho obav. Vždyť doposud se nepodařilo mláďata odchovat, nejblíže tomu měla slavná Ilun, o které se napsala i kniha nazvaná Sněhulka. Bohužel se dožila jen necelého roku. A tak, když se na svět vyklubala malinká a slepoučká medvědice, celý svět se k ní obracel v nové naději.

Polárka bylo první medvídě, které se v zoo odchovalo do dospělého věku

Polárka bylo první medvídě, které se v zoo odchovalo do dospělého věku

Hvězdný osud jí byl nejen přán, ale rovnou vtisknut do jména: Polárka. Malá medvědice svůj boj vyhrála a stala se prvním ledním medvědem odchovaným v zoologické zahradě do dospělého věku. Našla si oblibu nejen u veřejnosti, ale úspěch si pražská zoo přidala také do svého loga a snad každý, kdo si v této době koupil smetanový krém v kelímku věděl, kdo je Polárka.

A jméno či obrázek šelmy si vypůjčila řada dalších značek. Vybavíte si chuť Sněhulek – bílých karamelek s mátovou příchutí? A co mají na obalu? Medvěda. Kdo stavěl sněhuláky s Coca Colou v ruce? Polární medvědi. Známá reklamní videa se stala oblíbenými už v devadesátkách a dodnes jsou roztomilí medvědi druhým vánočním maskotem kolového nápoje. Po Santovi, samozřejmě.

Zatímco Santovou existenci může ohrozit jen nedostatek fantazie, u ledních medvědů začíná hrozit, že nám zůstanou jen na těch cukrovinkách. Proč? (Z)Jednoduše(ně) proto, že ledovce tají (byť někteří naší hodnostáři budou tvrdit opak) a přirozený domov medvědů i jejich primárního zdroje potravy se mění. Propojenost přírody nás tak možná bude stát víc, než huňáče na etiketách. I to připomíná 27. února, kdy je Mezinárodní den polárních medvědů, nezisková organizace Polar Bears International.

Tahleta neziskovka, Polar Bears International (PBI) je docela zvláštní. Má totiž velmi úzké zaměření: jako jediná na světě se věnuje výhradně polárním medvědům. Poměrně malá skupinka vědců, milovníků přírody a dobrovolníků věří, že na změnu není pozdě, když budeme skutečně jednat. Jejich cíl je vlastně jednoduchý: zajistit budoucnost ledním medvědům a jejich domovu, Arktidě. Problém je, že tento snadno vyslovitelný cíl se zdá být celkem těžko dosažitelný.

© Daniel J. Cox/NaturalExposures.com

Organizace PBI studuje polární medvědy a hledá způsoby, jak jim v měnícím se prostředí zajistit budoucnost

Dopad klimatických změn, ve kterých máme coby lidský druh prsty, na arktické ledové plochy rok od roku roste. A tak, i když se polární medvědi s člověkem často nesetkávají, jsme to my, kdo jim leze bez pozvání domů. A přitom nemusíme vytáhnout paty z obýváku a dál si pochutnávat na české Polárce a usrkávat černou limču. Že Arktida patří polárním medvědům ostatně dokazuje i samotný název, vycházející z řeckého slova pro medvěda: arkoúda.

PBI se o medvědy zajímá už od roku 2002, kdy se transformovala z Polar Bear Alive založené už na počátku devadesátých let. Shromažďuje informace, hledá způsoby jak pomáhat přežít medvíďatům a šíří znalosti a potřebu chránit polární medvědy do celého světa. V tomto úsilí jim pomáhá řada příznivců, mezi nimi i dánský Bering.

Ano, tady je ta chvíle, kdy do medvědího příběhu vstupují hodinky. Nejčastější věta, která se u popisu hodinek značky Bering používá je: inspirované krásou Arktidy. Ostatně je to i claim samotné značky: inspired by artic beauty. Její čistota totiž nadchla dobrodruha Rene Kaerskova a vnukla mu nápad založit v roce 2008 značku, která bude vyrábět hodinky a šperky; minimalisté, s čistým, elegantním designem a kvalitními materiály.

Dodnes to ostatně platí. A od roku 2011 do toho zapojila i boj za polární medvědy. Nutno říct, že na to šla od lesa, teda zpoza ledové kry. Finanční dar, který je každoročně okolo 30 tisíc dolarů, vychází z prodaných hodinek, které pro kampaň pravidelně připravuje.

Řada charitativních hodinek Bering Charity nese slogan Time to Care a z každého prodaného kusu putuje 15 dolarů na konto Polar Bears International. Možná si řeknete, že kvůli medvědům si hodinky kupovat nebudete, jenže Bering má ještě jednu podstatnou výhodu: vyrábí krásné hodinky.

Vlastně asi nebudu daleko od pravdy, když řeknu, že většina hodinek z řady Charity se prodá, aniž by budoucí majitel tušil něco o medvědech. Každá kolekce je vždy jiná, nese jiné motto a poselství a platí, že jde o limitované edice s cenovkou 199 dolarů (5530 Kč).

Z každých prodaných hodinek Bering Charity jde 15 USD neziskovce Polar Bears International

Z každých prodaných hodinek Bering Charity jde 15 USD neziskovce Polar Bears International

Tak například v roce 2015 jste mohli koupit Bering Charity v barvě oceánu v kombinaci s keramikou a diamantem s podtextem „save our sea ice“. „Protect their next generation“ zněl vzkaz o rok později u modelů v šedých odstínech. Minulá kolekce pro rok 2019 nesla myšlenku „home is where ice is“ a je ve výrazných červených barvách.

Bering Charity 2019

Bering Charity Time to Care 2019

Kolekce pro rok 2020 šla v odvážných barvách ještě dál. Trochu se tomu divím, protože právě tlumené barvy jako stříbrná, šedá, tmavě modrá jsou oblíbené pro svou univerzálnost a dostatek elegance pro každou příležitost. Nicméně letošní slogan „think green to keep artic white“ to docela vysvětluje.

Bering Charity 2020: Myslete zeleně, aby Arktida zůstala bílá

Bering Charity 2020: Myslete zeleně, aby Arktida zůstala bílá

Osloví tak milovníky zelených hodinek, odvážných doplňků a možná právě i příznivce zeleného myšlení. Bering tentokrát totiž nevsadil ani na keramiku, ani na diamanty. Ale využil ekologický zdroj energie a oba modely jsou solární.

Nemá to výhodu jen v přátelskosti k přírodě. Praktičnost tkví v tom, že není třeba měnit baterii. Plně nabitý akumulátor zajišťuje hodinkám energii po dobu 6 měsíců, i když budou v úplně tmě. Mají funkci upozornění na docházející baterii, kdy sekundovka začne skákat v 2 sekundových intervalech (bavit je to ale bude jen tři dny, pak to bez světla vzdají úplně).

Jinak je vše tak, jak jsme u Beringu zvyklí. Pouzdro je z oceli, stejně jako mesh tah. Dámský model je v odstínu růžového zlata, pánský zůstal ve stříbrné (za mě bych dala unisexový, i přes větší průměr je na dámské ruce tak akorát, jen délka náramku může dělat neplechu).

Voděodolnost je 5 atmosfér, což je u fashionových hodinek skvělé, jednoduchý číselník chrání safírové sklíčko – u Beringu standard, obecně hodinek se safírem a touto cenovkou ale najdeme poskromnu. Parametry tedy víc než působivé. A nesmím zapomenout na bílého medvěda vygravírovaného na dýnku, který majiteli hodinek připomíná, že si našel „time to care“.

I když to na fotkách může působit méně křiklavě, zelená je skutečně hodně zelenou. Něco mi říká, že si tím Bering odehnal některé donátory. Na druhou stranu, kolekce Bering True Aurora se barev taky nebála a jak se jí daří. Navzdory barvě čerstvě posečeného trávníku hodinky působí stále elegantně, jen svěžeji než kdy dřív. Snad je to tím minimalismem, Beringu tolik vlastní.

Pokud nicméně fandíte spíše konzervativním doplňkům a zelená si k vám cestu nenajde, můžete podpořit arktické medvědy – nebo jak jim domorodci říkali „Staré muže v kožichu“ – i jinak. Třeba si nějakého adoptovat.

© Daniel J. Cox/NaturalExposures.com

Líbil se vám článek?

Každou středu vám e-mailem zasíláme přehled nových článků a soutěží.

Komentáře

Hodinky zmíněné v článku

Limitovaná edice 2000 ks
5 530 Kč nedostupné