» Blog » Garmin

Chytré hodinky Garmin  – Nejlepší lifestylové funkce

Tagy: Technologie a pojmy | Garmin | Chytré

Dominik Hok | 16.2.2023 | 4 MIN | 15x komentář

Lifestyle, zdraví, wellness... Nazývá se to mnoha způsoby a každý teď své zdraví čím dál bedlivěji sleduje. A je to dobře. Ale nic se nemá přehánět! A jaké nejlepší lifestylové funkce najdete v chytrých hodinkách Garmin?

Chytré hodinky Garmin – Nejlepší funkce na běžecký závod
13.3.2023 - Dominik Hok
Chytré hodinky Garmin – Nejlepší funkce na běžecký závod

Měření srdeční tepové frekvence

Umí to snad všechny chytré hodinky (některé líp, některé hůř) a má to jednoduchý důvod.

5 důvodů, proč si pořídit chytré hodinky
7.3.2023 - Matěj Urbaczka
5 důvodů, proč si pořídit chytré hodinky

Každý úder srdce je pro nás životně důležitý a srdci bychom měli věnovat obrovskou pozornost. Asi nejsměrodatnější informací je klidový srdeční tep, který ukazuje sílu našeho srdce. Pokud tedy sportovcovo srdce udeří 40krát za minutu, znamená to, že mu stačí 40 úderů, aby dostalo kyslík do celého těla. Pokud někdo nesportuje nebo žije nezdravě, může mít slabší srdce a v klidovém stavu vyžaduje 90 úderů, aby dostalo kyslík do celého těla. Nebo má prostě větší tělo, což souvisí zase s obezitou.

VŠE NA TÉMA: Snímač tepové frekvence a jak vám může pomoci
23.11.2020 - Dominik Hok
VŠE NA TÉMA: Snímač tepové frekvence a jak vám může pomoci

Čím více ale srdce bije, tím více se opotřebovává. Z toho mohou vznikat nemoci, krátkověkost a další neduhy.

U Garminu je velkou výhodou, že měření srdečního tepu probíhá každou vteřinu. Což znamená, že máte víc dat a máme zkušenosti, že jsou výsledky díky tomu i mnohem přesnější. Například značky, které měří v intervalu 1 minuty nebo snad 10 minut, měří mnohem vyšší hodnoty.

Chytré hodinky Garmin – Nejlepší běžecké tréninkové funkce
8.3.2023 - Dominik Hok
Chytré hodinky Garmin – Nejlepší běžecké tréninkové funkce

Monitoring a skóre spánku

Spánek se v posledních letech stal doslova hitem. Cirkadiánní rytmus, spánkové fáze... Existuje snad někdo, kdo tyto pojmy nezná?

Garmin moc dobře ví, že na spánek je kladen čím dal větší důraz. A musím uznat, že jejich vyhodnocení je jedno z nejkvalitnějších. Nejen, že vám řekne časové rozmezí jednotlivých fází (lehký, hluboký, REM), ale tyto fáze graficky vyjádří na časové ose. Kromě toho i slovně ohodnotí váš spánek a nabídne skóre na stupnici od 0 do 100.

Skóre spánku mi přijde jako jedna z nejlepších věcí. Někomu se nechce dlouhosáhle studovat správné rozložení spánkových fází a prostě chce naprosto polopaticky říct, jestli se vyspal dobře nebo špatně. A od toho tady je skóre spánku.

Skóre spánku je vyhodnoceno na základě vašeho věku, poměru jednotlivých fází, stresu ve spánku, variability srdečního tepu, frekvenci srdečního tepu, neklidu a bdělosti.

Měření variability srdečního tepu a stresu

Co je to variabilita srdečního tepu? Ve vší krátkosti je to rozdíl v časových intervalech mezi jednotlivými údery srdce. Pokud jsou rozdíly velké, tak ne, není to arytmie, ale znamená to, že vaše tělo a tedy i srdce není vystaveno stresu. Oproti tomu, když jsou intervaly kratší a srdce bije pravidelně, znamená to, že je tělo ve stresu.

5 nejlepších funkcí chytrých hodinek Garmin pro běžecké začátečníky
22.11.2022 - Dominik Hok
5 nejlepších funkcí chytrých hodinek Garmin pro běžecké začátečníky

Právě tyto časové intervaly Garmin měří po celý den. Během dne tuto hodnotu vyjadřuje na stupnici od 0 do 100 ve formě stresu. Čím vyšší číslo, tím více stresu a tedy logicky nižší variabilita. Během poslední doby se do všech Garminů dostává i noční měření variability srdečního tepu, kde je to vyjádřeno v milisekundách. Tam není potřeba stupnice od 0 do 100, proto se řiďte jednoduchou věcí – čím víc, tím líp.

Měření kroků a vystoupaných pater

Ano, kdo neměří kroky jako by nebyl. Já osobně to až tak nevyužívám, protože se zaměřuji spíše na uběhnuté kilometry nebo čas strávený aktivitami, ale pro někoho, kdo vyloženě nesportuje, mohou kroky vyjadřovat jistou formu aktivity, která je samozřejmě zdravá. Jedinou nevýhodou je, že chůze je pro tělo přirozený pohyb a nemusíte se při ní dostat do vyšších tepových zón, které jsou také důležité.

Oblíbenou lifestylovou funkcí je měření vystoupaných pater, kdy hodinky každé 3 vystoupané metry započtou jako jedno patro.

Minuty intenzivní aktivity

Minuty intenzivní aktivity mohou úzce souviset právě s hlediskem sledování kroků, které jsem popisoval výše a to, že se potřebujete pohybovat i v intenzivnějších tepových zónách. Podle většiny zdravotnických organizací by dospělý člověk měl alespoň 150 minut týdně trávit středně náročnou fyzickou aktivitou nebo 75 minut vysoce intenzivní aktivitou. A toto měří právě funkce Minuty intenzivní aktivity.

Body Battery

Body Battery je za mě jedna z top lifestylových funkcí od Garminu. Tato funkce totiž vezme v potaz úplně všechno – stres, spánek, sportovní aktivity, tepovou frekvenci a vyjádří na stupnici od 0 do 100 "nabití" vašeho těla. Představte si, že byste měli uvnitř sebe baterku stejně jako třeba váš telefon a hodinky se snaží na stupnici určit hodnotu vašeho energetického zdroje.

Ale pozor, každý den nezačínáte vždy od stovky. Pokud jste se špatně vyspali, můžete klidně začít na 40. Pokud jste se třeba v noci nabili do 100, ale během dne jste měli hodně stresu, energie půjde rapidně dolů. To stejné probíhá třeba i v rámci sportovní aktivity.

Přijde mi to jako taková směrodatná funkce pro určení toho, jestli byste si třeba neměli odpočinout nebo si odpustit nějaký těžší trénink.

Jaké další lifestylové funkce v Garminech najdeme?

Další funkce jsem nechtěl dlouhosáhle vysvětlovat, protože už mi přijdou takové minoritnější, ale určitě je dobré o nich vědět.

Díky pulznímu oxymetru (červené prosvícení) jsou hodinky schopné odečítat okysličení krve. To nám může prozradit třeba přicházející nemoc.

VŠE NA TÉMA: Pulzní oxymetr – Proč je důležitý a co nám prozradí? (1/2)
5.5.2021 - Dominik Hok
VŠE NA TÉMA: Pulzní oxymetr – Proč je důležitý a co nám prozradí? (1/2)

Ženy mohou ocenit sledování menstruačního cyklu, kdy v kalendáři přesně vidíte vaši periodu a cyklus ve kterém se zrovna nacházíte.

Novinkou je i poradce pro jet lag. Ten vám pomůže upravit biologický rytmus tak, že vám hodinky určí plán spánku, cvičení a čas, kdy se vystavovat světlu.

Garminy během dne měří i kalorickou spotřebu jak pasivních, tak aktivních kalorií. Aktivní kalorie jsou ty, které pálíme při fyzické aktivitě. Pasivní (nebo také klidové či bazální) jsou spalovány při tělesných procesech jako je dýchání krevní oběh, trávení, udržování tělesné teploty aj.

Na základě vaší kondice a srdeční tepové frekvence jsou hodinky schopné odhadnout váš fitness věk. Ke správnému fungování je ale ideální mít váhu Garmin Index.

Také si můžete zadávat i hydrataci. Po každém vypití si můžete zadat množství tekutiny, kterou jste zrovna vypili.

Líbil se vám článek?

Každou středu vám e-mailem zasíláme přehled nových článků a soutěží.

Komentáře

Vykukpřed 469 dny, reagovat
Index S2 je hrozná váha s tragicky špatným algorytmem. Stejné osobě při zkušebním nastavení věku 20 a 40 let vykáže diametrálně odlišné složení těla-tuky, svaly, voda. Jen stupidně předpokládá, že starší osoba musí mít více tuku. BMI je také zavádějící-vycvicený svalovec může mít minimum tuku, ale hodně svalů, proto dle váhy bude mít vysoké BMI.
Pytlákpřed 467 dny
Pročtete si manuál :-): https://support.garmin.com/cs-CZ/?partNumber=010-02294-13&tab=manuals
Vykukpřed 465 dny, reagovat
Hm, v USA to Garmin po stížnostech uživatelů řeší. Sportovec si právě změnil věk a najednou tuk neměl. Vrátil věk a tuk zase měl. Jinak váha mi přestala fungovat kompletně po 3 měsících, peníze vráceny a tím pro mne skončila.
Sandrapřed 463 dny, reagovat
Monitoring a skóre spánku je skvělá věc, škoda, že Garmin neumí měřit spánek kdykoliv, ale jen v předem nastavené době. Co se týče měření spálených kalorií, tak podle Garminu jsem denně pálila kolem 4000 pasivních kalorií a za 30 minut chůze jsem spálila 700 kcal. Ve skutečnosti je to tak, že můj bazální metabolismus (tedy ty pasivní kalorie) je 2120 kcal a za 30 minut této chůze spálím 160 aktivních kcal a celkem 220 kcal. Měření okysličení krve je také skvělá věc, která u Garminu moc nefunguje, měřák na prst mi naměřil 99% a ve stejnou dobu mi Garmin tvrdil 94%, jiné hodinky na druhé ruce mi změřily také 99%. A co se týče měření srdečního tepu, tak opět je tu rozpor oproti jiným hodinkám, které ukazují stejné hodnoty jako u lékaře, Garmin ale byl mimo, klidová hodnota u mě 57 bpm, Garmin 62 bpm. A klidně se stalo, že v zátěži, kdy jsem měla 140 bpm mi najednou Garmin začal měřit 60 bpm a pomohlo pouze hodinky povolit, lehce s nimi pohnout a znova dotáhnout. To mi konkurenční značka nikdy neudělala a Garmin mi to udělal během šesti týdnů čtyřikrát. Garmin má skvělé funkce, ale velmi nekvalitní senzory a rada, kterou jsem dostala v klubu na FB, že optické senzory nemůžou být přesné a mám si pořídit hrudní pás je nesmyslná, konkurenční značka měří přesně se stejnými optickými senzory. Jinak teda skvělá věc je trenér, akorát teda nebere v potaz fyzický stav a já jsem byla stále ve fázi regenerace i když reálně jsem byla na umření. Prý bych uběhla maraton za 8 hodin 20 minut, ale hodinky už nějak nevzaly v potaz fakt, že moje VO2Max je 24 a zvládnu na jeden zátah sotva tři kilometry a to mi trvá 40 minut. Takže za mě dost zklamání. A to jsem neměla žádné šunty, ale Quatix 6, které prý jsou stejné jako Fenix 6.
Dominik Hokpřed 463 dny
Dobrý den Sandro, jakožto několikaletý uživatel Garminu s vámi nemohu souhlasit. Co se týče kalorií, nemůžu reagovat, protože žádné hodinky nemohou vypočítat spotřebu kalorií, vše to jsou vždy odhady. Žádný dostupný přístroj nemůže vědět, jak funguje váš metabolismus. Proto by mě zajímalo, jak víte, jakou spotřebu kalorií máte při sportovní aktivitě a jakou spotřebu má váš bazální metabolismus? S pulzním oxymetrem souhlasím, ale technologie měření okysličení je celkově nekvalitní, pokud se nebavíme o profesionálních lékařských zařízeních. My jsme srovnávali hodnoty s druhou nejlepší třídou pulzních oxymetrů na prst a ani ten nebyl v měření konstantní. Osobně jsem měl na ruce stovky chytrých hodinek a Garminy měří srdeční tep na hodně vysoké úrovni. Odchylka tam bude vždy, jelikož se jedná o technologii fungující na bázi optiky, takže tam je přespříliš vlivů, které mohou ovlivnit kvalitu snímání. Celkově ale Garminy měří opravdu dobře a měří špatně například ve vodě, při otřesech, při nasazení na zpocenou ruku nebo při posilování, kdy zatínám předloktí. Tak to ale mají všechny chytré hodinky. Osobně na trénink nosím hrudní pás, protože měří elektrickou aktivitu srdce a mám jistotu, že měření bude přesné. Nevím tedy o jaké konkurenční značce se bavíte, ale věřím tomu, že jsem odzkoušel obrovskou hromadu hodinek. Co se týče odhadu času na maraton, nevidím tam problém. Hodinky nemají říkat, jestli maraton zvládnete nebo ne, ale říkají čas za který byste to mohla zvládnout. Naopak si myslím, že hodinky to vypočítaly velice dobře. Protože tento čas vychází na tempo 11:54 min/km, což vychází na tempo chůze. Myslím si tedy, že hodinky počítaly s tím, že maraton nemusíte vzhledem ke kondici uběhnout a nabídly čas za který byste to ušla.
Sandrapřed 463 dny, reagovat
Dobrý den Dominiku, to není bohužel o vašem souhlasu, to je o realitě. Já jsem dost vážně nemocná a na rady různých kamarádů sportovců jsem místo konkurenčních hodinek, které jsem v různých verzích používala od roku 2015 pořídila Garmin, které mi měly pomoct zlepšit můj zdravotní stav na základě právě vámi vyjmenovaných funkcí a některých, které v článku nejsou zmíněné. Bohužel se ukázalo, že pro mě jsou nevhodné, protože jsem prý měla v tréninku přidat i přesto, že jsem byla na svém maximu a možná i něco přes. A ani Body Battery úplně neodpovídala realitě, na konkurenčních hodinkách používám aplikaci, která z HRV a některých dalších věcí vypočítá jak se cítím aktuálně v daný moment a je to mnohem přesnější. U mě je totiž obvyklé, že cca dvě hodiny po probuzení nejsem schopná náročnější aktivity, i kdyby šlo třeba jen o vypletí záhonku, natožpak nějaké cílené cvičení, což mi ta aplikace řekne ale podle Body Battery jsem měla 95%, protože jsem dobře spala. Naopak v jedenáct v noci jsem podle Body Battery byla vyčerpaná, ale podle HRV a mého vlastního subjektivního pocitu jsem byla plná energie a zvládla jsem naprosto bez problémů 45 minut chůze na pásu, ovšem Garminy mi doporučovaly odpočívat. Co se týče měření BMR a aktivních kalorií, tak vzhledem ke svému zdravotnímu stavu jsem strávila hodně času po doktorech a tam mi to změřili a vypočítali podle zátěžového testu a dalšího asi milionu dalších testů... Navíc se v tomto shodují hodinky s mojí domácí chytrou váhou a profesionální váhou u dietologa, kam chodím, rozdíl těchto tří věcí je vcelku zanedbatelných 90 kcal a ta hodnota je konstantní, takže nemám důvod nevěřit. Ale i kdyby to jen odhadovaly, tak tyto tři zařízení mají zřejmě docela přesný odhad zatímco Garmin mi odhadoval o 100% víc. Vždyť existuje vůbec někdo, kdo by měl BMR 4000 kcal? Co se týče oxymetru, kdyby ta technologie byla nekvalitní, nepoužívají to lékaři, záchranka a nepoužívá se to při operacích. Naopak ta technologie je natolik stará a dotažená, že i ten nejobyčejnější prstový oxymetr (samozřejmě ne z AliExpressu, ale od nějaké normální značky) měří stejně jako certifikovaný lékařský oxymetr. Brala bych rozdíl 1%, ale 5% už může být rozdíl mezi životem a smrtí, pokud by se jednalo o hraniční hodnoty kolem 90% Já teda jsem na ruce stovky chytrých hodinek neměla, ani k tomu tak nějak nemám důvod, než jsem si koupila v roce 2015 AW Series 0 tak jsem používala náramek Xiaomi (to teda byl hrozný šunt, ten poznal akorát tak, že jsem naživu, ale na senzor tepu se absolutně nedalo spolehnout) a vyzkoušela jsem za tu dobu dvoje hodinky Xiaomi, jedny Huawei, dvoje Samsung (Watch 4 a Watch Active), poté Garmin Venu (byly pěkné, ale asi byla nějaká chyba zrovna v dané sérii, protože troje mi nedokázaly změřit pohyb na běžeckém pásu, za půl hodiny mi naměřily třeba jen 80 metrů a domluvila jsem se soukromě s jedním ochotným pánem z podpory Garminu, že to vyzkoušíme spolu a on měl naprosto totožné výsledky, moje Venu na pásu neměřily). Takže návrat k AW na několik let, teď zkouška Quatix a opět návrat. Mimochodem k té přesnosti, Quatix mi na běžeckém pásu měřil s přesností cca 400 metrů, ať už víc nebo míň, ale vždycky byl oproti realitě 3 km až takhle velký rozdíl. AW8 mi na ty samé 3 km změří s rozdílem +- 10 metrů, proč? Je to uvnitř, nepoužívá se GPS, tudíž to spoléhá pouze na akcelerometr a možná ještě nějaké další senzory. Proč to Garmin nedokáže změřit přesněji? Proč mi AW změří délku kroku, dvouoporovou fázi chůze, kadenci a další věci, pro které Garmin potřebuje HRM? S tím maratonem asi máte pravdu, ale mělo by to brát v potaz realitu, já bych neušla ani čtvrtmaraton... A AW to bůhvíproč vědí. Jinak prosím, nechci aby to vyznělo, že jen hejtuju, tak to není, ostatně kdyby ano, tak by to bylo dost hloupé koupit si za 10k czk hodinky, nosit je šest týdnů a pak hejtovat, to by byla drahá sranda. Já jen píšu své zkušenosti, že pro nemocné lidi, jako jsem třeba já, Garmin vhodný není a myslím si, že by to stálo za to napsat do recenze a třeba udělat test, jak to hodnotí zdravého sportujícího člověka a jak to hodnotí nemocného sportujícího člověka. A srovnat to i s konkurencí, myslím, že vy na to máte možnosti, děláte videa a recenze s profíky, tak se domluvit třeba s nějakým lékařem sporťákem a takhle to zhodnotit. Nejsem jediná nemocná, která chce aspoň trochu získat nějakou formu nebo si stávající udržet. Mám kamarádku v podobném stavu jako jsem já, akorát je navíc ještě na vozíčku, ta vyzkoušela několikery hodinky různých značek a nakonec nemá žádné, protože jí všechny hlásily docela nesmysly. A AW, které vozíčkáře umí měřit, si pořídit nemůže, protože nemá na koupi iPhonu i hodinek... A žádnou recenzi, žádnou radu nikde nenašla, všichni počítají se zdravými lidmi a Garmin podle všeho ještě s extrémními vrcholovými sportovci, kteří dvakrát týdně vyrazí na čtyři dny do hor, uběhnou za 24 hodin dva maratony a na kole ujedou 300 km denně (aspoň soudě podle proklamované výdrže)... Jestli nějaký takový test uděláte, budu fakt moc ráda, hodně lidem by se to hodilo.
Vykukpřed 461 dny, reagovat
Nemá někdo zkušenosti s HRV u Apple Ultra? Viděl jsem na YouTube porovnání Ultra a Epix2 od Fitgear huntera a on na férovku říkal, tep měří Ultra přesněji. Ultra ale vykazují u HRV sem tam chybové hodnoty, které pak např. v Athlytic zkreslí recovery apod. Měl jsem Ultra na zkoušku a je fakt, že mezi podobnými hodnotami jsem měl najednou třeba 200, což bylo úplně ústřel z normy. HRV prý zase Garmin měří líp. Tak nevím. Je ale pravda, že jsem hodně unavenej včera z fitka a subjektivně pocitově pár dnů blbě spal a Garmin mi dává treaning readiness 80. On totiž leckdy bere za lehké spaní, když ležím v posteli v noci po probuzení a nemůžu usnout. Tak Garmin určitě dokonalý nyní. A mám aktuálně dle Garminu nízkou tréninkovou zátěž, ale jsem fakt hrozně unavenej a dnes bych ani sportovat nemohl.
Mihalpřed 458 dny, reagovat
Dobrý den, mohu se jen zeptat zkušených uživatelů?? Měl jsem iphone a mám garmin fenix 7x, při jakékoliv zprávě odkudkoliv a kohokoliv hodinky zavibrovaly a na displeji svítilo oznámení pro každou zprávu zvlášť. Nyní mám samsung a pokud mi napíše jeden člověk více zpráv, tak hodinky zavibruji jen jednou, na displeji svítí jedno oznámení a zprávy se seskupuji na hodinkách do jedné, takže člověk přemýšlí co autor vlastně chtěl rict. V nastavení jsem nic nenašel a už nevím jak dál. Jestli je to v operačním systému telefonu nebo hodinkách samotných nevím, ale docela mě tato skutečnost irituje. Předem děkuji za odpověď.
Matěj Urbaczkapřed 457 dny
Zdravím, Michale, já jsem teď přešel naopak (ze Samsungu na Apple) a musím říct, že máte bohužel pravdu. U Samsungu se mi stávalo, že nechodila zpráva po jednom (anebo se zpožděním) a u Applu chodí vše postupně. Bohužel, jelikož zprávy z messengeru chodí, tak to znamená, že nastavení je dobře a toto je neduh systému Android.:-(
Vykukpřed 457 dny
Taky mám Samsung, takže to bude Samsungem, případně Androidem obecně. Ale zase při spárování s Iphonem nelze z Garminu odesílat rychlé odpovědi na sms nebo whatsapp, což hodně používám.
Vykukpřed 457 dny, reagovat
Matěji, co Vás vedlo k přechodu na Iphone :) ???
Matěj Urbaczkapřed 457 dny
Čistě zvědavost. Vždycky jsem měl Android a chtěl jsem vědět, co na tom všichni mají.:-) Na hodnocení je ale ještě brzy.:-)
Vykukpřed 457 dny
Tak se pak Matěji podělte o dojmy z Iphonu :) Já ho měl chvíli půjčený a přišlo mi to jako chaos. Navíc každá otevřená karta obrazovky se musí zavírat extra, Samsung umí zavřít vše :)
Davidpřed 297 dny, reagovat
Dobrý den, chtěl bych se zeptat.... koupil jsem u Vás (minulý týden) Tactix 7 (přechod ze suunto 9) a trošku tápu ve funkcích spánek, body battery atd. Hodinky mi v aplikaci píší, že nejsem připraven k žádné aktivitě, že mám vyčerpaný organismus+ celkem vysoké zony stresu (prumerne 3,5hod vysoká, 5.5 střední, 4hod nízká. Přitom se relativně cítím dobře a spánek bych subjektivně také ohodnotil kladne. Zatím jsem s hodinkami nestihl žádnou aktivitu (běh, kolo atd)-dovolená....muže to tedy být i tím, že se nestačily zkalibrovat, nejakou sport aktivitou....?Další věc na kterou se chci zeptat je, že mi přijde, že hodinky nepoznají, když třeba přes den usnu.... včera jsem usnul na cca 2hod v pruběhu dne a hodinky to nevidí (suunto mi to automaticky připočetlo ke spánku), nebo je mám nějak špatně nastavené? Velice děkuji za odpověď a přeji pěkný zbytek dne. David
Dominik Hokpřed 296 dny
Zdravím, Davide. Upřímně, těžko hodnotit. Buďto vás hodinky ještě "neznají" a je potřeba ještě počkat, anebo to pro vás jsou podněty, že je skutečně něco špatně. Těžko ale hodnotit, neznám vás. Co se týče spánku přes den, Garminy toto bohužel neumí. Monitorují spánek pouze v noci.