» Blog » Hamilton

Hamilton Khaki Aviation X-Wind Automatic Day Date: recenze na tak trochu „jiné“ pilotky

Tagy: Recenze | Hamilton | Pánské | Klasické | Letecké

Ivan Přibyl | 26.2.2020 | 5 MIN | 1x komentář

Když jsem se pouštěl do recenze hodinek X-Wind Day Date značky Hamilton, měl jsem tak trochu smíšené pocity. Značku samozřejmě znám, ale považoval jsem ji jen za jednu z mnoha „komerčních“, která chrlí modely hodinek ve velkém a ty se podobají jako vejce, vejci. K mému překvapení jsem se tedy velice mýlil. Ale od začátku.

Hamilton má k pilotním hodinkám blízko. Dnes sice patří do skupiny Swatch Group a sídlí ve městě Biel ve Švýcarsku, velice si ale zakládá na svých amerických kořenech. Takže mne napadá skoro reklamní slogan: americká minulost – švýcarská současnost. V té americké minulosti byla například už od roku 1919 dodavatelem časoměřičů letecké pošty mezi Washingtonem, Filadelfií a New Yorkem. V přítomnosti se od roku 2005 prosazuje v letecké akrobacii a ambasadorem značky je známý letecký akrobat Nicolas Ivanoff.

Roku 2017 se Hamilton a jeho časoměrný systém stává oficiální časomírou závodů série Red Bull Air Race World Championship. Pro tuto příležitost firma uvedla na trh model Khaki Aviation X-Wind Automatic Day Date s černým ciferníkem a pouzdro bylo černěné PVD povlakem (ref. H77785733).

Protože tuto „F1“ mezi sportovními letadly sponzoroval Hamilton i nadále, představila firma v roce 2019 další hodinky z řady Khaki Aviation a to model Khaki Aviation X-Wind Automatic Day Date H77765 (modrý ciferník).

Zařazení tohoto modelu do sekce Khaki Aviation odkazuje na hodinky více méně vojenské – pilotní. Avšak některé zvláštnosti modelu se této kategorii poněkud vymykají. Především jsou to dvě otočné lunety. Voděodolnost hodinek je 100m (staticky), což u pilotek běžné není, nicméně, u Hamiltonu to je pravidlem. Dá se říct, že jsou to takové „jiné“, méně časté pilotky. Zkrátka, už z daleka je asi mnohý z nás označí jako hodinky sportovní.

Pouzdro je vyrobeno z ušlechtilé nerez oceli 316L (ČSN 17350) o průměru 45 mm, velice klasického vzhledu. To dělá hodinky dobře nositelnými. Je to prostě dnes klasická velikost pro chlapskou ruku. Všechny hlavní plochy pouzdra jsou broušené a následně kartáčované, jen na vnějším okruží lunety jsou leštěné plošky.

Do okruží lunety precizně zapadá safírové sklíčko s oboustranným antireflexem. Pod safírem je umístěn přehledný a dobře čitelný ciferník pěkné modré barvy s velkými arabskými čísly 1 až 12 s luminiscenční výplní Super-LumiNova® doplněné malými čísly 13 až 24.

Ručky a indexy mají luminiscenci Super-LumiNova

Ručky a indexy mají luminiscenci Super-LumiNova

Jak jsem již zmínil, otočné lunety mají hodinky dvě. Vnější je součástí logaritmického pravítka a odečítá se na ní pro pilotní potřeby rychlost. Lze jí otáčet jen po směru hodinových ručiček. S nadsázkou se dá říci, že je to jakýsi tachometr. Vnitřní je také součástí otočného logaritmického pravítka, používaného dříve běžně při pilotáži letadel. U tohoto modelu se jedná spíše o prvek designový, protože indexy jsou velice malé a tím pádem nejsou dobře čitelné. Ale chlapi bývají mnohdy hračičkové a rádi si zavzpomínají na průmyslovku a něco si jistě zkusí spočítat. Přiznám se, že jsem také neodolal.

Logaritmická stupnice Hamilton W-Wind

Logaritmická stupnice Hamilton X-Wind

Jen pro úplnost: Hamilton myslel i na ty, kteří už znají logaritmické pravítko jen z muzea a v manuálu k hodinkám je docela podrobný návod, jak ho používat, zvláště s ohledem na pilotáž. Pro ovládání log. pravítka slouží dvě šroubovací korunky. Jedna je nad pozicí indexu 2 a ovládá otočnou stupnici 0° až 360° oběma směry. Tu vidíme v okénku lunety. Druhá korunka nad indexem 4 má na starost obousměrný pohyb vnitřní lunety.

Třetí korunka, promiňte, ale nedá mi to, je jako na hodinkách pro leváky či golf. Je totiž umístěna na pozici 9. V její stabilní poloze jí lze hodinky natahovat, při částečném vytažení korunky, otáčením doleva seřídíme den v týdnu, otáčením doprava, den v měsíci. A konečně při plném vytažení – seřízení času. Všechny korunky jsou signovány stylizovaným H.

Celkový průhled sklíčkem je velice přehledný. Luminiscenční ručičky jakoby ostrého vzhledu připomínají meče. Vteřinovka s výrazným oranžovým zakončením se myslím ke sportovnímu vzhledu hodinek hodí. Lahůdka i pro hůře vidící je velké datum, taktéž na pozici 9. Vnitřní luneta, asi aby dodala punc pilotáže, má nerušící nápisy, jako návod, kde a co pro pilotáž nastavit.

Dýnko hodinek je šroubovací s průhledem na kalibr přes sklo. A zde je další překvapení. Žádné zdobení hodinového strojku broušením, gilošováním či něčím podobným. Rotor je originálně ozdoben grafem pro optimální směr letu proti větru v různých úhlech. V manuálu naleznete kartičku s totožným grafem. Taky milá vychytávka.

Rotor je ozdoben grafem pro optimální směr letu proti větru v různých úhlech

Konečně se dostávám k srdci hodinek. Hamilton používá pro kalibr označení H-30. Je to vlastně léty prověřená a spolehlivá ETA 2824-2. Pro potřeby Hamiltonu ovšem patřičně upravena. Frekvence byla snížena ze 4 Hz na 3 Hz. A tím bylo dosaženo až nevídané rezervy nátahu a to 80 hodin. Přesnost ± 5 sekund. Zdá se až neskutečné, co inženýři z ETY z kalibru vyždímali.

Tento model je k mání ve variantě s kvalitním a poctivě vyrobeným kovovým tahem s překlápěcí sponou, nebo s koženým řemínkem. Tato varianta je mému srdci bližší, ale zde je dle mne, kámen úrazu. Pěkný, dobře zpracovaný, hnědý kožený řemen z hověziny, bíle prošitý. Prostě nedalo by se mu nic vytknout, kdyby zde nebyla ta nešťastná dvojitá spona. Musíte se obrnit trpělivostí, než se vám podaří ji zapnout. To už asi trochu designéři ve snaze o originalitu přehnali. Přitom by celkovému vzhledu hodinek prospěla například „motýlová spona“.

Celkové hodnocení hodinek se píše docela samo. Jde o velice zdařile a řemeslně poctivě provedené „pilotky“, které jsou v některých ohledech docela ojedinělé. Atraktivní vzhled těchto hodinek upoutá již z několika metrové vzdálenosti. Prostě budete mít na ruce kus poctivého železa a budete si toho vědomi. Kvůli jeho váze, zvláště v kombinaci s ocelovým tahem se nebudete dívat na ruku, jestli náhodou nezůstala vaše časomíra doma. Dobře ji ucítíte. A když uvážím cenovou relaci, něco kolem 1 000 CHF, tak tento stroj na měření času vychází v porovnání s konkurencí ve stejném segmentu velice dobře.

Mohlo by vás dále zajímat:

Hamilton Khaki Aviation Converter recenze – Tak trochu kontroverzní pilotní záležitost
29.11.2021 - Vojtěch Höhe
Hamilton Khaki Aviation Converter recenze – Tak trochu kontroverzní pilotní záležitost

Hamilton Khaki Aviation Takeoff recenze – Stopky pilota Dario Costy
27.1.2022 - Agáta Vřeská
Hamilton Khaki Aviation Takeoff recenze – Stopky pilota Dario Costy

Líbil se vám článek?

Každou středu vám e-mailem zasíláme přehled nových článků a soutěží.

Komentáře

Martinpřed 1279 dny, reagovat
Pro značku mám jistou slabost, neb jí reprezentuje můj známý (nechci říkat kamarád, ale párkrát mi na letišti předvedl opravdu milou náklonnost, když nechal komentátora čekat, jen abychom krátce pohovořili proč zrovna kočíruje JAK, a ne svůj Sbach), akrobat a sportovec Marek Hyka. A musím přiznat, že tohle jsou opravdu podařené hodinky. Ciferník je zdá se velice přehledný. Pro pilotáž, pro odměření časů, třeba pro max. zatížení motorů při vzletu, nebo počítání zatáček při letu po okruhu stačí vteřinovka, a ta je hodně zvýrazněná, takže jako opravdový časoměrný nástroj nemají chybu. Další komplikace, jako stopky na desetiny vteřiny u náramkových hodinek asi sotva někdo prakticky využije, a ta jedovatá vteřinka je prostě super řešení. Dík za recenzi. Martin.

Hodinky zmíněné v článku