E-shop a zasílání objednávek funguje na 100%. Ostravská prodejna opět otevřena >> Naše hygienická opatření.

Hodinky Tommy Hilfiger: preppy styl amerického snílka

Agáta Vřeská | 21.5.2020

Jak jinak nazvat život módního mága Tommyho Hilfigera než uskutečněným americkým snem. V jeho příběhu nechybí cesta chudého chlapce až k pohádkovému bohatství, dramatické zvraty, bankroty a osudová setkání. Proslavil se oblečením s tricolorovým logem, které dnes spolehlivě identifikujeme na polo tričkách, botách, parfémových flakónech, brýlích i hodinkách. Právě o hodinkách Tommy Hilfiger bude část dnešního článku, ale rozhodně nezůstane ochuzený o nakousnutý příběh TH.

Hodinky patří coby módní doplněk k minoritní produkci značky Tommy Hilfiger. Je to zkrátka součást stylu, amerického preppy, který v našich končinách tolik nezní, ale „své“ lidi přitahuje jako Tommyho záře reflektorů. Tahle jednoduchá ležérnost se stala Hilfigerovi vlastní, přidal k ní typickou osobitost a udělal ze své značky světový fenomén.

Podlehla mu řada celebrit, vlastně to byly slavné osobnosti, kdo doslat Tommyho Hilfigera na vrchol. Rychle pochopil, že spojení s kulturou a konkrétní komunitou je cesta dlážděná dolary a úspěchem. Když měl jednou rapper Snoopy Doggy Dogg v Saturday Night Live na sobě košili s TH, vyprodaly se po celém New Yorku – během jediného dne.

Tommy Hilfiger, kluk z obyčejného města vybudoval značku, která je dodnes fenoméněm

Tommy Hilfiger, kluk z obyčejného města vybudoval značku, která je dodnes fenoménem

Podstata značky se za 35 let její existence příliš nezměnila. A vychází z ní i hodinky. Nehledejte proto okázalost a extravaganci, tohle není Guess. Typická je naopak sportovní elegance, nezničena českým pojetím, pro někoho až moc konzervativní, zato velmi univerzální a možná i proto tak oblíbená.

Preppy styl, především módní, a snad i trochu životní styl. Nejlépe ho definuje nedbalá elegance v kombinaci se smart casual. Kořeny najdeme na začátku minulého století, vycházející od elitních studentů univerzit, vrcholil v 50. letech a pokračoval vlastním životem až do současnosti. Pohodlný, nevykřičený ale promyšlený, s dotekem sympatického snobství a duchem amerického snu.

Bavíme-li se o hodinkách Tommyho Hilfigera, bavíme se o fashion doplňku, žádné vysoké hodinařině. Odpovídá tomu i cena, funkce a kvalita. Skutečně drtivá většina jsou bateriové hodinky, mechanické se objevují spíše jako výstřelek, kdyby náhodou...

Praktická stránka se odráží i ve funkcích pánských hodinek, přizpůsobených běžnému životu moderního dandyho. Nenajdeme tady stopky, ani u sportovněji vyhlížejících modelů. Že některé mají tachymetrickou stupnici a spoustu subciferníčků? Je to na styl, průměrnou rychlost byste stejně nezjišťovali, i kdyby tam ty stopky byly. Modelům v pojetí TH jde hlavně o čas, datum, případně den v týdnu, a 24 hodinový ukazatel, ať po bujarém večírku víte, zda je den, či noc.

5 990 Kč skladem

Hodinky nemají ani luminiscenci, či jiné podsvícení. I když to tak může vypadat. Tohle nejsou hodinky do nepohody, ale pro městský život. Ideální mix pro smart casual outfit, se vším, co potřebujete, ale ne o moc víc. Většina pánských modelů má voděodolnost 50 metrů, tedy dostatečný základ pro běžné situace. Pouzdro je z oceli, a podobně jako u ocelových náramků je velká část kolekce v barevné úpravě.

Dominuje šedá až černá PVD, oblíbené jsou i zlaté tóny, u Tommyho Hilfigera nanášeny tzv. galvanickým zlacením v množství obvykle 5 mikronů. Počítat musíme s omezenou životností hodinek, určitě nejde o modely, které budete předávat z generace na generaci. Jde o trendy záležitost, která má obstát teď a tady.

Materiály jsou kvalitní: ocelové pouzdro, žádné ošemetné slitiny, sklíčko je minerální s hodinky mají vždy alespoň základní voděodolnost.

3 590 Kč skladem

Vedle univerzálních ocelových náramků najdeme i sportovněji působící modely na silikonu, a také na oblíbené kůži. Kožené řemínky samotným hodinkám slušně sekundují. Jsou pohodlné, dobře se budou slaďovat, kvalitativně je to ale základ, s očekávanou životností rok dva. Je to samozřejmě velmi individuální, nicméně nejde o prémiovou kvalitu (více o rozdílech zde), se kterou se ostatně u fashion hodinek, navíc v této cenové hladině v podstatě nejde setkat, ani ji od výrobce vyžadovat.

4 950 Kč skladem

Dámské modely jsou pak ještě jednodušší. Vybírat můžete i z rušnějších číselníků opět s praktickými ukazateli jako je datum či den v týdnu, většinou jde ale o jednoduchý styl s důrazem na eleganci a nenápadnost.

4 190 Kč skladem

Tato nenápadnost ale není beztvará. Jak pánské, tak dámské hodinky zaujmou často rafinovanými detaily. Ať už strukturou číselníků, zdobným osázením, tvarem ruček a samozřejmě designovým logem a barvami. Když už bylo zmíněno osázení dámských modelů, nejčastěji půjde o zirkony, dražší kameny k hilfigerovské podstatě nepatří. Spíš než prémiová kvalita a luxus je pocit exkluzivity tvořen samotným pojmem Tommy Hilfiger.

5 390 Kč skladem

Přiznejme si, že samotné hodinky by bez spojitosti se slavným návrhářem byly spíše tuctová záležitost. Je to známé logo, které nás utvrzuje, láká a přináší důvěru. I když samotným hodinkám se nedá vytknout nic zásadního, jako praktický šperk bude svou roli plnit svědomitě a spolehlivě.

Je to logo Tommy Hilfiger a drobné detaily, které nás na hodinkách zaujmou

Je to logo Tommy Hilfiger a drobné detaily, které nás na hodinkách zaujmou

Americký snílek

Bylo by bláhové myslet si, že všechno, co vychází z dílem Tommyho Hilfigera navrhuje on sám. Ať už jde o oblečení nebo doplňky, je za tím především jeho špičkový tým. Jako jeden z mála návrhářů to ostatně i přiznává. Ten původní koncept a logo připomínající výřez z Mondrianova obrazu, patří ale Tommymu a je součástí jeho amerického příběhu…

Tommy Hilfiger a Kate Moss v roce 1996

Tommy Hilfiger a Kate Moss v roce 1996

Tommy Hilfiger se narodil 24. března 1951 jako druhé z devíti dětí ve městě Elvira v New Yorku. Rozhodně se nedá říct, že by měl na růžích ustláno, i přesto, že jeho otec byl hodinář a maminka pracovala jako zdravotní sestra, ani dva platy neznamenaly finanční zajištění. Tommy proto už od dětství brigádničil, v 9 letech sekal trávníky, později pracoval na benzínce. V 17 letech pracoval v hippie obchodě a domů se vrátil v kalhotách do zvonu a s účesem jako rocková hvězda. Rodiče byli zděšeni, chtěli z něj mít strojaře, on už ale tušil, že půjde vlastní cestou.

Příběh o tom, jak prodal své první džíny je dnes už součástí místního folklóru. Cítil, že v Elviře chybí módní trendy současného New Yorku, a přitom po ní mladí lidé, jako byl i on, toužili. Sedl tedy do svého starého broučka a přivezl prvních deset zvonových kalhot. Prodaly se za den. S kamarády ze školy se rozhodl pustit se do obchodu, vyrazil tedy do NY, kde koupil 600 párů džínů za 3,50 $ a v Elvíře je za týden otočili za 5,88 za kus.

Rodiče z něch chtěli mít strojaře. On ale studijní typ moc nebyl. Měl nezjištěnou dyslexii a opakoval dokonce desátou třídu. Přesto vybudoval módní inpérium.

Dodalo jim to odvahy a na konci roku 1969 otevírají tři spolužáci People´s Place. Obchod pro mladé, s vůní kadidla a diskotékou. Ve městě, po kterém by jinak pes neštěkl, se Místo pro lidi stalo okamžitou senzací. V polovině 70. let už mají několik obchodů roztroušených po státě New York, miliónové obraty a mezi zákazníky hvězdy jako Bruce Springsteen. Sám Tommy si to užíval. V garáži Porsche, oblečen v širokých zvonech a botách na podpatcích z hadí kůže…

Tommy Hilfiger a jeho People´s Place v 70. letech

Tommy Hilfiger a jeho People´s Place v 70. letech

Bylo mu 25, když v jednom ze svých obchodů v Ithace potkal svou osudovou Susie Ciron. Pracovala tam jako prodavačka a jak se později Tommy vyjádřil, přitažlivost byla okamžitá a oboustranná. V roce 1980 se mladý pár vzal. Ještě před tím ale stihl Tommy a jeho společníci tvrdě narazit a zbankrotovat.

Roli v prvním velkém neúspěchu hrálo více věcí; recese, ale i skutečnost, že mladí obchodníci toho o businessu vlastně moc nevěděli. V roce 1977 požádali o bankrot. Tommy Hilfiger se i se svou Susie přestěhoval na Manhattan a začali vystupovat jako designérský pár. A Tommy si brzo vybudoval pověst pracovitého designéra se zajímavými nápady. Možná proto mu v roce 1983 přistála na stole nabídka navrhovat džíny pro ikonu Calvin Klein.

Jenže Tommy Hilger chtěl vlastní značku, a tak i přes lákavost odmítl. Teď už to chtělo jen sponzora. Během studování obchodnického umu se seznámil s indickým podnikatelem z rodiny textilních baronů, Murhanem Murjani, kterému patřila i licence na oblečení s logem Coca-Coly. Tommy tak měl ideální příležitost vytvořit kolekci sportovního oblečení – pod svým jménem. Psal se rok 1985.

Dostal nabídku pracovat pro Calvina Kleina. On chtěl ale vytvářet oblečení s vlastní značkou, v barvách americké vlajky.

Cílem bylo stát se mladým Ralphem Laurenem, komentoval to kdysi Murjani. Nápady Tommymu nechyběly. Klasický americký preppy styl oživoval svým logem, kontrastní nití, barevnou variací límečků... Jeho styl byl svěží, mladistvý, přitom tradiční a s jasnou signaturou. Tím, co ho přes noc vyšvihlo mezi špičku návrhářů, byla ale jedna jediná reklama, o které se nejspíš doposud učí v lekcích marketingu.

Stál za ní reklamní guru George Loise. Hodíte-li si ho do googlu, zcela jistě rozeznáte alespoň několik známějších titulkových fotek. U Tomyho Hilfigera se tento Mad Man rozhodl nepoužít modelky, dokonce ani oblečení. Odvážně ji postavil na známé hře Kat, kde jste měli doplnit jména podle iniciálů. Těmi jmény byli 4 slavní američtí designéři. A Loise si troufnul tím čtvrtým nazvat Tommyho Hilfigera.

Ralph Lauren, Perry Ellis, Calvin Klein a...

Ralph Lauren, Perry Ellis, Calvin Klein a...

Ještě než si americká veřejnost dokázala vybavit jak vypadají džíny od TH, reklama na Time Squere tvrdila, že jde o něco exkluzivního, něco, co zkrátka chtějí. Byl to geniální tah. Říká se, že když o pár měsíců později Calvin Klein plísnil Loise, že jemu trvalo 20 let, než se dostal tam, kde je Tommy Hilfiger za jedinou noc, odpověděl mu: To je moje práce.

Reklama na Time Square

Reklama na Time Square od Georga Loise

I americké příběhy mají ale zádrhely. Tím zásadním byl rozpad Murjaniho impéria. Zachráncem se stal Silas Chou, hongkongský podnikatel s textilem, který přebral značku TH. Tommy měl pokryté náklady a 22,5 % akcií nové společnosti.

Snoop Doggy se objevil v oblečení TH. Každý, kdo v té době miloval rap chtěl něco s logem TH

Snoop Doggy se objevil v oblečení TH. Každý, kdo v té době miloval rap chtěl něco s logem TH

Zásadním krokem v popularitě byla spolupráce s celebritami, především hudebního, hip-hopového světa. Hilfiger podporoval dráhu mladých hudebníků a oni na oplátku nosili jeho oblečení na koncertech a veřejných vystoupeních. A nebyla to jen hip-hopová scéna, TH e stal sponzorem koncertů Britney Spears, Lenny Kravizte či Rolling Stones. Zlomovým se stalo zmíněné účinkování rappera Doggyho v roce 1994, který měl na sobě během televizní show triko s nápisem Tommy Hilfiger. Akcie firmy se během chvilky znásobily. Plat kluka, který kdysi dělal na benzínce za 1,25 USD na hodinu, se vyšplhal v roce 1995 na 6 miliónů dolarů.

Lewis Hamilton spolupracoval na kolekci TommyXLewis

Lewis Hamilton spolupracoval na kolekci TommyXLewis

Tommy je známý svou posedlostí, jestli je to správné slovo, k celebritám. Pozornost si vždy užíval a  během let si jeho oblečení oblékla řada osobností, včetně anglického prince Charlese i známého herce Leonarda DiCapria. Spolupracoval s řadou osobností, které pod jeho jménem vytvářely kolekce či parfémové řady, ať už šlo o Zooey Deschanel, Beyoncé, Rafala Nadala či Gigi Hadid. A to jen slabý výčet.

TH

S kolekcí Tommyho Hilfigera je spojena řada modelek, včetně Gigi Hadid či Winnie Harlow

A osobní život? Své manželství se Susie, se kterou má čtyři děti, ukončil po 20 letech. Šlo o přátelské rozdělení, a sám Tommy zmiňoval, že jsou stále nejlepší přátelé. Znovu se oženil v roce 2008 s Dee Occlepo, se kterou má jednoho syna.

Dee a Tommy spojila láska na druhý pohled, oba jsou návrháři

Dee a Tommy spojila láska na druhý pohled, oba jsou návrháři

Nevyhnuly se mu ani klepy a špinění jména. Nechvalně slavnou se stala kauza zpráv, které osočovaly TH z rasismu a vyzývaly k bojkotu jeho produktů. Založené to bylo na informaci, že TH měl v show milované Oprah Winfrey říct, že svou módu dělá pro provilégované bílé zákazníky a ne černoškou komunitu. Hilfiger do té doby ale ve slavné show nikdy nebyl a ve skutečnosti nikdy nic takového neřekl a vlastně to odporuje celé jeho vizi. Přesto tomu dodnes mnoho lidí věří…

Sám Hilfiger je přitom zapálený filantrop, podporuje řadu spolků a organizací, především děti a mládež. Několik jeho kolekcí cílilo na podporu řešení konkrétních světových nemocí a problémů. Známá je i organizace Tommy Cares, která globálně podporuje řadu humanitních organizací a poskytuje charitativní příspěvky.

Splněný sen Tommyho Hilfigera pokračuje dál. I když na přelomu tisíciletí zažila společnost silné zaškobrtnutí, a její akcie klesly o 75 %. Tommy se musel kriticky podívat na celý koncept své firmy a přebudovat ho. O tom, že se mu to podařilo svědčí i fakt, že Tommy Hilfiger prodal svou značku v roce 2006 za 1,6 miliard dolarů. A kdyby ještě chvíli počkal, mohlo to být jednou tolik. O pár let později ji odkoupil současný vlastník Phillips-Van Heusen Corp.,, který vlastní i Calvina Kleina a další módní značky, za 3 mld. dolarů. Ale Tommymu to jistě stačilo. Dodnes je ve vedení designérského týmu značky Tommy Hilfiger a módní ikonou, jejíž příběh určitě jednou někdo zfilmuje.

Jedním z nejnovějších

Jedním z nejnovějších "přírůstků" do Tommyho módní sbírky je zpěvačka a modelka Zendaya

Tagy: Fashion | Tommy Hilfiger

Komentáře

Hodinky zmíněné v článku

4 190 Kč skladem
5 990 Kč skladem
3 590 Kč skladem
5 390 Kč skladem
3 890 Kč nedostupné