» Blog » Citizen

Hodinky Citizen Eco-Drive One: nejtenčí solárně napájené hodinky na světě (2,98 mm)

Tagy: Představení | Citizen | Klasické | Tradiční

Radek Vyhlídal | 15.11.2018 | 3 MIN

Je jen málo hodinek na světě, které jsou tenčí a žádné z nich nejsou solárně napájené. Abyste si uměli představit jak tenké opravdu jsou, podívejte se na 10-ti, 20-ti nebo 50-ti korunovou minci. Citizen Eco-Drive One jsou tlustší jen o tak malinký kousíček, který téměr nepoznáte.

Citizen Eco-Drive One banner

Proč je tak obtížné vyrobit opravdu tenké hodinky?

Vyrobit opravdu ultra tenké hodinky vždy bylo a je opravdovou technickou výzvou, kterou zvládá jen pár hodinářských firem. Problémů je zde spousta. Jedním z největších problémů, kterým musí výrobci hodinek čelit, je odolnost. Menší části hodinek jsou svou povahou slabší než větší, silnější části hodinek. Tento problém byl nejznatelnější u samotného strojku jako takového a pouzdra hodinek, které při zapnutí na zápěstí měly tendenci se ohýbat. Samozřejmě každá součástka uvnitř hodinek musí být maximálně zmenšena, včetně baterie, která zde byla speciálně vyvinutá firmou Hitachi Maxell. Protože jde o tak malé rozměry s minimální tolerancí při výrobě, jsou hodinky kompletně skládány ručně!

Eco-Drive One strojek

Strojek Eco-Drive One je pouze 1 mm vysoký a je ručně skládán z 85 součástek

U mechanický hodinek je problému ještě více. Jsou to např. problémy s přesností, rezervou chodu apod. Miniaturizace je zde tak obrovský problém, že se někteří hodináři dokonce rozhodli specializovat na ultra tenké hodinky (např. firma Bulgari), jako by tenkost byla komplikací sama o sobě. Momentálně nejtenčí mechanické hodinky jsou Jaeger-LeCoultre Master Ultra Thin Squelette s tloušťkou 3,6 mm, které se prodávají za přibližně 1,5 miliónů korun.

nejtenčí mechanické hodinky na světě Jaeger-LeCoultre Master Ultra Thin Squelette

Jaeger-LeCoultre Master Ultra Thin Squelette

Ale zpátky k Citizen Eco-Drive One. Skutečnost, že tyto hodinky mohou být tak tenké jak jsou, vyžadovalo spoustu nových technických řešení, které jsou vyústěním více než 40 let vývoje systému Eco-Drive. Solární článek dostal kruhový tvar a mohl tak být umístěn ve stejné rovině jako soukolí pro ručky. Luneta hodinek Citizen Eco-Drive One AR5024-01E a Citizen Eco-Drive One AR5025-08E je kompozit kovu a keramiky (Cermet), zbytek pouzdra je ocel s úpravou Duratect, což je obdoba DLC, řemínek je krokodýlí kůže.

Hodinky Eco-Drive One

Modely hodinek Eco-Drive One AR5024-01E a AR5025-08E na krokodýlí kůži

Každý kousíček hodinek byl navyržen speciálně pro jediný účel - tenkost a každý musel být tenčí než 1mm. Cívka byla kompletně předělána a byla přidána přímo na základní desku. Číselník je syntetický safír o tloušťce pouze 0,15 mm. Jak již bylo zmíněno, baterie byla vyvinuta firmou Hitachi Maxell speciálně pro tento model. Jde o 3,7 voltovou baterii o tloušťce 0,87 mm. A pokud by Vás zajímalo, jak často musíte baterii měnit tak vězte, že velmi, velmi málo. Výrobce uvádí jednou za 10 let! A protože jde o baterii speciální, musí být měněna v autorizovaném servise, což je pro jistotu uvedeno také na dýnku, aby hodinky někdo neodborně neotevřel.

Dokument National Geographic o hodinkách Eco-Drive One

Cena hodinek Citizen Eco-Drive One začíná na částce něco málo přes padesát tisíc korun, což se zdá hodně jen v případě, že srovnáváte cenu s obyčejnými hodinkami. Po přečtení tohoto článku již jistě máte představu o tom, jak jedinečným, ručně skompletovaným kouskem s množstvím špičkových technologií tyto hodinky jsou. Na závěr ještě slogan Eco-Drive One: "Linie mezi designem a technologií se právě zmenšila".

Kazunori Kumagai a Sae Maeda ve spojení s Eco-Drive One

Shrnutí zajímavých technické parametry:

  • Nejtenčí solárně napájené hodinky s tloušťkou 2,98 mm
  • Ručně montovaný solární strojek Eco-Drive tenký 1 mm
  • Výdrž na jedno nabití 12 měsíců
  • Luneta z Cermetu (kompozit kovu a keramiky)
  • Povrchová úprava Duratec
  • Číselník tenký 0,15 mm
  • Safírové sklíčko

Líbil se vám článek?

Každou středu vám e-mailem zasíláme přehled nových článků a soutěží.

Komentáře