Pánské klasickéPánské
Dámské klasickéDámské
Chytré hodinkyChytré
Značky
Ostatní
Eliška Měrková | 25.6.2025 | 10 MIN
Některé značky se stanou legendami v oboru. Mají dlouhou tradici, na jejich kvalitu laici i znalci nedají dopustit a jejich designy jsou rozpoznatelné na první pohled. Každý si teď vzpomněl na nějakou tradiční hodinářskou značku, že? My se dnes ale podíváme na trošku jiný, zato velmi úzce spjatý segment a především na značku, která mu dala podobu: Wolf. Rolex mezi doplňkovým sortimentem. Jaký je jeho příběh, co jej činí nejlepším a proč je obecně dobré pořídit si kazetu či natahovač, ať už máte hodinky jen jedny, nebo jste chron(oman)ický sběratel?
Znáte to, popadla vás hodinková nákupní vášeň, ale doma zjišťujete, že skladovat své staré i nové tikající mazlíčky v originálních krabičkách není zrovna praktické.
Zabírají moc místa, do skříní nebo šuplíků už se vám třeba ani nevejdou (a když ano, dopadá to tak, že nosíte jen jedny hodinky s trvalým bydlištěm na nočním stolku a zbytek leží pozapomenutý někde v krabičce ve skříni, kam se zkrátka denně nepodíváte), rozlepují se nebo snadno opotřebovávají a k tomu ještě manželka běduje, že ta různorodá krabičková pyramida kazí její interiérovou vizi a na té drahé mahagonové skříňce v obýváku vypadá prostě blbě.
Co udělat? Možnost číslo jedna: Odklidit krabičky na místa, kde je naleznete možná tak za 10 let při stěhování a "nahé" hodinky naskládáte do šuplíku, přičemž se každé ráno při vytahování modlíte, aby se s každým zabouchnutím o sebe nedřely a nepadaly přes sebe.
A možnost číslo dvě? Tu nabízí značka značka Wolf.
Gró a chlouba značky Wolf je skutečnost, že se jedná o právoplatné dědictví pěti generací Wolfů a samotná značka má tedy přes 190 let. A dle slov současného CEO Simona Wolfa je právě onen pojem děditství, "legacy", to, co je pro ně nejdůležitější. Koneckonců samotný účel i prvotní myšlenka jejich produktů je starat se o rodinné poklady.
Zakladatel Philipp Wolf I. a městečko Hanau.
Za každou rodinou a každými dědenými hodinkami je totiž příběh, který je třeba ochránit. A příběh Wolfu? Ten se začal psát roku 1834 v německém Hanau, srdci zlatnického průmyslu. "Praděd" Philipp Wolf I. byl klenotníkem a stříbrníkem a svých výrobků si musel náležitě vážit. Čím se totiž odlišoval od ostatních, bylo to, že věnoval speciální péči krabičkám a kazetám, ve kterých klenoty či své zdobené stříbrné příbory prodával. Sloužily jak k ochraně, tak k prezentaci, kdy měl každý klenot vypadat ještě luxusněji právě díky nádherné krabičce.
Už se nikdy nedozvíme, jestli Philippa zpočátku mrzelo, že lidé mnohem více oceňovali právě ty krabičky než jeho klenotnické schopnosti. Jisté ale je, že se tím nemohl trápit dlouho, jelikož své podnikání v tomto oboru poměrně rychle ukončil a zaměřil se na výrobu krásných krabiček pro své kolegy i konkurenty. A to nikdo jiný dosud nedělal.
Philipp Wolf I. při navrhování rodinného erbu vycházel z "vlčího" významu jejich jména a taky erbu Hanau, města, ve kterém vyrůstal on i generace Wolfů před ním.
Důležitým pro chod rodinné společnosti se stal Philipp Wolf II., narozen 1869, jehož život však bohužel nebyl procházkou růžovým sadem. Ale důležité je, že se stihl zamilovat, a to rovnou dvakrát. Poprvé, když se jednou v létě vypravil do Švédska a tu zemi si zamiloval natolik, že se tam v roce 1895 přestěhoval i s celou firmou.
A podruhé do krásné Idy Wilhelminy Peterzonové, se kterou se v roce 1910 oženil. Bohužel po tragické ztrátě dvou z jejich pěti dětí na španělskou chřipku a křivici se Philipp stal bezútěšným, stáhl se z práce i ze života a do své smrti v roce 1946 trpěl hlubokými psychickými problémy.
Ida byla ale silná žena a uvědomovala si, že podnik nemůže nechat zaniknout. Když Philipp II. přestal být schopen pracovat, Ida převzala otěže nad výrobou a vedením podniku. Musela taky sama uživit celou rodinu, tedy manžela a tři děti: Philippa Wolfa III., jeho bratra Ernsta a sestru Annu-Lisu. Říká se, že jezdila koňmo i vlaky po celé Skandinávii s velkým kufrem a sama prodávala vše, co vyrobili. Byly to nejtěžší chvíle celé firmy a jen Idina vůle a odhodlání ji udržely při životě.
Matka byla pro své děti silnou inspirací. Bratři Philipp Wolf III. a Ernst údajně začali se zapojováním se do rodinných pracovních záležitostí již v útlém věku a měli to jakseříká v krvi. Earnst měl však vlastní ambice a plány a v roce 1936, jako dvacetiletý mladík, odcestoval do Stockholmu, kde založil vlastní specializovanou firmu na výrobu kazet jménem "Stockholms Etui & Koffertfabrik". Společnost pokračuje dodnes, rovněž jako rodinný podnik.
Philipp Wolf III zůstal s matkou ve Švédsku a ukázalo se, že byl skutečný vizionář (například se zajímal o ekologickou výrobu ještě předtím, než se termíny jako "udržitelnost" a "změna klimatu" dostala lidem do slovníků). V továrně v Malmö Philipp vyvinul za léta svého působení řadu nových výrobních postupů (mnohé z nich Wolf používá dodnes), získal patenty na výrobu nových technických prvků a proslavil se také vynálezem něčeho, co stoprocentně znáte i vy: hudební šperkovnice s piruetou baletky.
Měla šperkovnici s baletkou i vaše babička či prababička?
Právě Philipp Wolf III řekl: "Nikdy nepřestávejte inovovat", a podle toho se taky řídil. Například v roce 1950 začal mezi prvními používat marketingový katalog či newsletter, "WOLF News", což byla brožura s novými výrobky a na tu dobu velmi moderní krok.
Philipp Wolf III. měl syna Philippa IV., který se už jako dítě rád zapojoval a v továrně horlivě pomáhal, s čím mohl. Horlivost se pak projevovala jak v budoucím vedení podniku, tak v osobním životě. V roce 1960 se impulzivně přestěhoval do Anglie a vzal si tam dívku, kterou znal pouze týden...
Jestli to rodiče nadchlo, to se už nedozvíme. Ale víme to, že čtvrtý Philipp od otce dostal nedlouho poté příkazem vybudovat ve Velké Británii další továrnu.
Továrna byla skromná a zaměstnávala hrstku místních. Na snímku je Philipp Wolf s některými dělnicemi z továrny s jejich úplně první objednávkou směřující do Ameriky.
Výroba se zastavila v roce 1962, protože bylo rozhodnuto postavit větší závod v jižním Walesu a později se rozšiřoval po Británii, kdy měl hlavní showroom v Londýně. Jejich šperkovnice a kazety vlastnily takové osobnosti, jako Ronald Reagan či Margaret Thatcherová.
V bývalém showroomu ve West Endu nyní sídlí Gucci.
Během 80. let se cestování (ať už pracovní či volnočasové) stává běžnou součástí života. Philipp Wolf IV vycítil, že trh potřebuje něco kompaktního, pevného, praktického a cestovního. Po prostudování rozměrů hodinek a zavazadel, s nimiž lidé v té době cestovali, a po mnoha vzorcích a prototypech se zrodila roličková kazeta s trubkovou konstrukcí, která se rychle stala základem kolekce.
A v roce 1986 se narodil Simon Philipp Wolf V., současný CEO.
Mladý Simon Wolf při práci.
Ekonomice a obchodu se dařilo a tak nastal čas, aby se Wolfovi pustili do dosud největší výzvy: oslovit trhy v USA a Kanadě. Simon byl vyslán do Ameriky a strávil tam více než 30 let s pozoruhodným úspěchem. Značka se začínala Amerikou šířit, Wolf vyhrával designové ceny a spolupráce na sebe nenechaly dlouho čekat.
Wolf začal spolupracovat s mnoha významnými hodinářskými, šperkařskými a dalšími značkami (Tissot, Omega, Citizen, Certina, Zodiac a další). A v roce 2001 otevřeli kanceláře, showroom a sklad v Hongkongu.
Samotný Simon se nechal slyšet, že je sběratelem hodinek, což se ukázalo na dalším sortimentu. V roce 2009 je společnosti udělen patent na natahovač hodinek, který zahrnuje počítání otáček za den, čímž se stal jediným skutečně přesným natahovačem hodinek na trhu. V roce 2021 se do natahovačů dostala patentovaná manžeta, která hodinky v natahovači bezpečně zaaretuje.
A v roce 2022 do portfolia zařazují produkty z udržitelné, veganské kůže (například z jablečných zbytků).
28.11.2020 - Eliška Měrková
Jablečné hodinky, ale Apple Watch to není, jasný pane
Wolf se vcelku odvážně rozhodl odpovědět na otázku všech majitelů hodinek: Potřebuji natahovač? A odpověď? "Nepotřebujete natahovač, potřebujete Wolf. Pouze Wolf počítá otáčky za den, aby zajistil dokonalé natažení hodinek. Pouze natahovače Wolf mají funkci Return To Start, která vám poskytuje plnou kontrolu. Pouze Wolf má dynamickou manžetu Lock-In, která se přizpůsobí jakékoli velikosti zápěstí. Každá inovace je důvodem, proč je Wolf jedničkou na trhu." – z oficiálních stránek výrobce
Simon Wolf, 2024 při příležitosti oslav 190 let značky.
Stejně jako za dob Philippa III. se Wolf snaží být udržitelná značka. V tom smyslu, že všechno, co z jejich dílny vyjde, má vydržet na celý život i déle, stejně jako poklady, které si do nich uložíte. Vše je ruční výroba s důrazem na kvalitu materiálů i zpracování, kdy nenarazíte na neočištěné lepidlo či křivě našitou kapsu. Naopak můžete obdivovat každý precizní detail, včetně pozlacených pantů i klíčků.
V nabídce má krom kazet a natahovačů také zmíněné šperkovnice, sejfy a kabinety, drobná cestovní pouzdra a od nedávna dokonce i elegantní designové kabelky.
A co se stylu týče... Pro Wolf byla už od roku 1834 nejdůležitější prezentace. Nechtějí však zastínit vaše hodinky (jako se to stalo Philippovi prvnímu), ale především je podtrhnout, a to v nevtíravém, nonšalantním a elegantním stylu, který zapadne do každého interiéru. Barvy tedy volí tlumené, většinou v odstínech dřeva a kůže, případně tmavě modrou, zelenou či hnědou a károvanou (ala "skotský" styl). Zkrátka nic křiklavého. (Ale i Wolf dělá výjimky, podívejte na jejich eshop).
Nabízejí různé druhy dřeva, podšívky bývají ze semiše, kůže či textilu dle jednotlivých kolekcí. Zajímavé je, že využívají také ne tak obvyklý korek.
A vybere si jak člověk, který si potřebuje uložit jen jedny hodinky, tak ten, kterému stačí třeba tři, 5, 15 i více polštářků na hodinky.
Velikosti sbírky Wolf meze neklade.
Mít přehled v hodinkách je základ a je opravdu jedno, kolik jich vlastníte. Obecně se doporučuje pořídit si kazetu na více hodinek, než máte ve sbírce, protože... znáte to, člověk nikdy neví. Můžete se v hodinkovém obchodě zamilovat a udělat naprosto impulzivní nákup, můžete hodinky dostat k narozeninám či výročí... Zkrátka i když se zařeknete, že už máte hodinek dost, nevěřte tomu. ;)
Kazety, boxy, stojánky či natahovače na jedny hodinky se hodí především v tom případě, když chcete vyzdvihnout a vystavit konkrétní kousek ze sbírky. Nebo třeba když cestujete.
Výhoda je v tom, že se můžete rozhodnout, zda mít všechny hodinky na jednom místě (především co se kazet týče). Ale pokud byste měli po ránu trpět rozhodovací paralýzou, doporučuje se koupit třeba i vícero menších kazet. Můžete si tak hodinky třídit například podle stylů (potápky třeba nebudete chtít vedle společenských hodinek), či podle oblíbených značek, podle toho, jestli jsou japonské či švýcarské... fantazii se meze nekladou.
Výhoda je však v tom, že oproti běžné krabičce od výroby je tu vždy snadný přístup, kdy jen odklopíte víko, vyberete, vezmete a jdete.
O pouzdrech na cestování snad ani nemusí být řeč – i kdybyste měli hodinky z Lidlu za 300, přece je jen tak na volno nehodíte do kufru, ať se tam melou a nějak se s tím popasujou.
Ale ochranné hledisko pro tyto úložné prostory platí obecně. Wolf má navíc jedinečný systém zavěšených polštářků, díky kterému je každý jednotlivý polštářek bezpečně upevněn v konstrukci kazety, aby byly hodinky lépe chráněny proti škrábancům, nárazům apod.
Důležitý aspekt ochrany jsou pak zámečky a klíčky, aby se vám do hodinkové sbírky například nevkradly nezbedné prstíky vašich ratolestí.
Simon Wolf o důležitosti vlastnictví kvalitně vyrobených boxů použil přirovnání, že když si pořídíte nejnovější Porsche, nezaparkujete ho na veřejném parkovišti, ale ideálně ve vyhřívané garáži. A tím, že produkty Wolfu jsou navrženy tak, ať opravdu vydrží, ať se víko nezaklapne moc rychle, ať se panty neopotřebovávají, ať polštářky drží na svém místě a nerozpadávají se a tak dále... to prodlouží životnost či hezký vzhled vašich hodinek možná i o několik let.
U natahovačů hodinek je navíc kvalita ještě důležitější, protože horší motor může být hlučný, nespolehlivý, nemusí být vyhovující pro typ strojku vašich hodinek... Na tohle všechno Wolf myslí taky.
Prezentace – ta byla vždy nejdůležitějším aspektem. To, kam si hodinky ukládáte, najednou může být vkusná a krásná dekorace interiéru. Čímž se ještě podtrhuje ta emoce, která k hodinkám patří (a svěřím se vám, že i mé nejlevnější Casia v té krásné kožené kazetě na semišovém polštářku najednou vypadají tak nějak... prémiověji?). Z ranního vytahování hodinek může být rázem příjemný rituál.
Tady vám nebudu tvrdit, že jej nutně potřebujete a že je pro každý typ hodinek natahovač vhodný. Pokud chcete mít automatické hodinky vždy nastavené, natažené a připravené na den s vámi, pak poslouží. Potřebujete jej ale jen ve chvíli, kdy vaše hodinky mají nějakou velmi složitě nastavitelnou komplikaci, kterou si nechcete rozhodit a hodinky tak stále chcete udržovat v chodu, i když nejsou denně nošené.
3.6.2024 - Eliška Měrková
FAQ: Mechanické a automatické hodinky – Nejčastější otázky
Dbejte však na takové věci, jako je jednosměrný nebo obousměrný nátah vašich hodinek a individuální potřeby strojku, které mohou vyžadovat jiný počet otáček. Natahovače vyjadřují tuto informaci počtem otáček za den (TPD) a pouze natahovače od Wolfu používají patentovanou technologii k přesnému počítání otáček, které následně dodají strojku hodinek, zatímco většina ostatních natahovačů tento údaj pouze aproximuje na základě jednoduchého interního časovače.
Ale uznávám, z takového natahovače od Wolfu se vždy stane centrální kousek interiéru, kde vy (i vaše návštěvy) mohou v oné prosklené designové skřínce pozorovat hypnotický pohyb vaší hodinkové chlouby.
Více jsme se o natahovačích pobavili v podcastu:
A co vy, vlastníte nějakou kazetu či natahovač? Nebo jste ještě stále barbar s hodinkami v šuplíku? ;)
Zdroje fotografií: Oficiální fotky výrobce
Mohlo by vás dále zajímat:
10.4.2020 - Agáta Vřeská
Řemínky Hirsch: 5 důvodů, proč chtít kvalitu a ne jen spotřební zboží
1.8.2018 - Martin Fusek
Jak pečovat o kožený řemínek
18.5.2022 - Eliška Měrková
Italské řemínky Morellato – Příběh a 4 argumenty, proč stojí za to
Každou středu vám e-mailem zasíláme přehled nových článků a soutěží.