» Blog » Garmin

Jak šel s Garminem čas a proč je tak populární?

Tagy: O značce | Garmin | Chytré

Dominik Hok | 26.5.2021 | 7 MIN

Garmin byl založený v době Sametové revoluce a jako jeden z mála se na výrobu chytrých hodinek zaměřuje už od začátku tohoto milénia. Za ta léta zažil mnoho vzestupů a pádů, ale stále je tady. Jaký je příběh Garminu a proč je tak populární?

Firma, která vznikla ze zlosti během večeře

V roce 1989 založil Gary Burrel a Min Kao firmu ProNav. Dost možná si říkáte, že taková velká firma, kterou později pojmenovali podle svých křestních jmen, musí mít v pozadí nějaký chytlavý příběh o svém vzniku. Ale úplně tak tomu není... Oba zakladatelé byli na večeři v restauraci Red Lobster a stěžovali si na svého zaměstnavatele (firma AlliedSignal) a jeho nezájem o GPS technologii. A tak je nenapadlo nic jiného než vzít své úspory, peníze od rodiny a kamarádů a založit si vlastní firmu. Jejich tehdejším ideálem bylo popularizovat GPS a změnit svět.

Gary Burrel (vlevo) a Min Kao (vpravo).

Gary Burrel (vlevo) a Min Kao (vpravo).

Hned druhý den zaměstnali Cliftona Pembla, který navrhoval jedny z prvních softwarů a později se stal generálním ředitelem a vytvořil takový Garmin, jak ho známe dnes. Ale nebudeme předbíhat.

Clifton Pemble. Zdroj. bizjournals.com

Clifton Pemble. Zdroj. bizjournals.com

A jak to bylo v době předsmartwatchové?

V roce 1991 byl úplně prvním produktem Garminu navigační přístroj do kokpitu letadla – GPS 100AVD. A prvním zákazníkem? Americká armáda. Docela slušná ryba tak na začátek, co? GPS se v té době stává zlatým dolem a Garmin vyvíjí další a další přístroje.

  • 1995 – Prodeje Garminu překonaly 105 milionů dolarů
  • 1997 – Garmin představil první zařízení do automobilu
  • 1998 – První autonavigace StreetPilot
  • 1999 – Garmin vytváří letecké navigace pro společnost AirCel
  • 1999 – Prodeje Garminu překonaly 233 milionů dolarů
  • 2000 – Firma začíná veřejně obchodovat se svými akciemi a zakládá nové sídlo ve švýcarském Schaffhausenu.

Do roku 2000 prodal Garmin přes 3 milióny GPS zařízení, patentoval si 35 různých GPS technologií a zaměstnával přes 1200 lidí. Jeho GPS technologie se používaly všude – ve vzduchu (letectví), na vodě (lodní navigační přístroje) i na zemi (autonavigace).

Nové milénium, nové technologie

V roce 2001 začal Garmin zasahovat do nového, ale přitom tak trochu stále stejného technologického odvětví – nositelné elektroniky. "Říkali jsme si, že děláme všechny ty GPS věcičky, tak proč neudělat GPS produkt pro běžce?" vzpomínal nynější CEO Garminu Cliff Pemble pro magazín Fortune.

V roce 2001 spatřil světlo světa Forerunner 101, 201 a 301. Forerunner 201 byly úplně první GPS hodinky, které dokázaly ukládat tréninková data do počítače a v té době stály přesně 160,70 dolaru. Tehdy ale nositelná elektronika nevzbuzovala takový poprask, jelikož hodinky byly stále dost velké, těžké a navíc drahé. Oproti automobilovému odvětví byl trh nositelné elektroniky pro Garmin nepodstatný.

Garmin Forerunner 201. Zdroj: wikimedia.com

Garmin Forerunner 201. Na šířku měl tento model přes 8 cm. Zdroj: wikimedia.com

iPhone a pak Fitbit – něco s čím Garmin nepočítal

Obrovská rána přichází v roce 2004, když Apple vydal svůj první iPhone. Proč? Protože tento smartphone byl mobilní, nabitý funkcemi a měl také mapy včetně navigace. Autonavigace tedy přestaly lidem dávat smysl. A přestaly bohužel dávat smysl i samotnému Garminu.

Jen pro představu, ještě v roce 2007 autonavigace tvořily 80 % prodejů Garminu. Na konci roku 2019 to bylo sotva 15 %.

Tonoucí Garmin se začal chytat jediného perspektivního stébla – nositelných GPS zařízení. Několik let přicházely nové modely Forerunneru a cyklonavigace Edge. Nicméně, žádný z nich nepřinesl něco jako revoluci. Revoluci spíše přináší v roce 2009 konkurenční Fitbit. Vydal totiž chytrý náramek ke sledování denních aktivit a ihned se stává lídrem na trhu.

Přichází nový CEO a plně se zaměřuje na výrobu chytrých hodinek

Dost možná vše, co Garmin potřeboval, byla nová krev. Po rezignaci Garryho Burella (2004) pak v roce 2013 opouští firmu také Min Kao a CEO se stává Cliff Pemble, který v té době byl v Garmin zaměstnaný už téměř 25 let. Jako vášnivý běžec chtěl firmu posunout co nejvíce v oblasti chytrých hodinek. A kvantita nových modelů se rapidně zvýšila.

Seznam nositelných zařízení od Garminu. Přelom roku 2012 a 2013 značně rozšířil nabídku Garminu v tomto odvětví. Zdroj: Wikipedia

Seznam nositelných zařízení od Garminu. Roky 2012 až 2014 přinesly mnoho nových modelů. Zdroj: Wikipedia

Cliff Pemble jako přelomové popisuje chytré náramky ke sledování aktivit – vívofit a vívosmart. Teď byl Garmin schopný podchytit cílovou skupinu od "sledovačů aktivit" až po opravdu náročné profesionální běžce. Tímto počinem vzrostla dodávka nositelné elektroniky od Garminu o 60 %.

Tržní kapitalizace Garminu od roku 2005 až doteď. Mezi léty 2000 až 2005 stihl Garmin vylétnou k oblakům a opět spadnout až na zem. Od roku 2015 už Garmin víceméně jen roste.

Tržní kapitalizace Garminu od roku 2005 až doteď. Mezi léty 2000 až 2005 stihl Garmin vylétnou k oblakům a opět spadnout až na zem. Od roku 2015 už Garmin víceméně jen roste. Zdroj: macrotrends.net

Rok 2015 – žně značek nositelné elektroniky

Nebyl to samozřejmě jen Garmin. Trh nositelné elektroniky přinášel ovoce i značkám jako je Fitbit (v roce 2015 byl oceněn na částku 10,6 miliardy dolarů). Polívčičku si v roce 2015 přihrál také Apple se svými Apple Watches.

Fitbit háže ručník do ringu a odkupuje jej Google

To se ale bavíme o roce 2015. Uběhly čtyři roky a v roce 2019 se akcie Garminu vrátily o 152 %. Oproti tomu akcie Fitbitu klesly o 83 %. Fitbit stáhl vlajky a odkoupil jej Google za 2,1 miliardy. Což je o 8 miliard méně než byla jeho hodnota o čtyři roky dříve.

Proč Garmin stále odolává velké konkurenci?

Dokonce ani všeobecně známe Apple Watche nebyly schopné položit Garmin. Jak je to možné? Fitbity i Apple Watche byly vybavenější a byly schopné podchytit mnohem větší cílovku než Garmin. A právě v tom to je. "Apple je zařízení, které má uspokojit každého. Garmin je specifické zařízení pro specifické lidi," řekl analytik Dougherty & Co. Charlie Anderson pro magazín Barrons.

Tuto myšlenku podporuje také generální ředitel Garminu Cliff Pemble: "Myslím, že klíčem byla naše diferenciace. Snažili jsme se využít těch mezer na trhu, kde ostatní nemají vhled nebo zájem."

A je to pravda. Garmin kromě začínajících sportovců i těch lehce pokročilých dokáže uspokojit také ty profesionální. Ať už jste běžec, potápěč, golfista, cyklista, jachtař, plavec, řidič, letec či mažoretka. Pro určité sporty vytváří konkrétní zařízení.

Kromě toho ale oblíbenosti Garminu dopomáhá také jejich "práce okolo". V roce 2011 jako první uživatelům umožnil si stáhnou mobilní aplikaci Garmin Connect, kde se všechna data zálohovala. V roce 2014 pak přinesl druhotnou aplikaci Connect IQ, kde umožnil programátorům třetích stran nahrávat aplikace do hodinek.

Sedmero Garminu – proč po nich tolik uživatelů sáhne?

Abyste tomu rozuměli, toto není žádný propagační článek Garminu. Spíše je to zamyšlení nad tím, proč je Garmin tak moc populární a sahá po něm tolik uživatelů. Na našem e-shopu je to nejprodávanější značka smartwatchů a tak mě to vedlo k zamyšlení a došel jsem k tomuto.

Garmin má dlouhou historii. Garmin vyvíjel první hodinky už na začátku tohoto milénia, kdy ostatní značky ještě ani neexistovaly nebo se vůbec nezajímaly o chytré hodinky. Fitbit byl založen v roce 2007, Xiaomi v roce 2010, Amazfit v roce 2015 a starší značky jako je Samsung vydaly první hodinky v roce 2013, Apple dokonce v roce 2015. Jediná značka, která se zaměřovala na hodinky dříve než Garmin je Suunto.

Garmin vyrábí specifická zařízení. S chytrými hodinkami se za poslední léta doslova roztrhl pytel. Ale Garmin stále konkurenci překonává nabídkou specifických zařízení pro konkrétní sporty, které dokážou monitorovat lépe než univerzální chytré hodinky.

Garmin nabízí kvalitní zpracovaní dat o uživateli. Víceméně veškerá zdravotní data a údaje o tréninku do hodinek zpracovávají algoritmy od společnost Firstbeat, což je přední poskytovatel fyziologických a zdravotních dat. Tato společnost dodávala některé algoritmy také ostatním značkám. V roce 2020 Garmin tuto společnost koupil a až vyprší licence ostatním výrobcům, budou tyto metriky pravděpodobně exkluzivně pro Garmin.

Garmin je otevřená platforma. V praxi to znamená, že data můžete volně sdílet napříč ostatními aplikacemi jako je třeba Strava. Navíc si do Garminu můžete vytvořit vlastní vzhled a aplikace, popřípadě je stáhnout v Connect IQ.

Garmin překonává konkurenci výdrží baterie. Opravdu zřídka najdete v řadách Garminu hodinky s výdrží kratší než 5 dní. Ty lepší modely se dostávají na 2-3 týdny, ty nejlepší až ke dvěma měsícům.

Garmin má širokou nabídku modelů. Nejen, že Garmin nabízí opravdu specifické modely, ale víceméně si tam vybere téměř kdokoliv i na základě designu či funkcí. Aktuálně Garmin nabízí zhruba 20 řad v nichž jsou ještě další podřady a různé varianty.

Garmin je přizpůsobený pro sportovce. Jak softwarově, tak hardwarově. Díky více než 30letým zkušenostm s GPS zařízeními dokážou hodinky od Garminu kvalitně zaznamenávat trasu, počítat tempo a jiné. Kromě toho nabízí také další senzory jako snímač tepové frekvence, pulzní oxymetr a často také barometr. Jako velký plus pak považují ovládání tlačítky, které je pro sportovce vhodnější než dotykový displej. Dotykový displej přeci jen nereaguje moc dobře při ovládání zpocenou či mokrou rukou.

Líbil se vám článek?

Každou sudou středu přehled nových článků a soutěže o hodinky na váš email.

Komentáře