» Blog » Recenze

Prim Aviator Automatic LE 2022 recenze – Zaujal strojkem, překvapil designem

Tagy: Recenze | Pánské | Klasické | Letecké

Agáta Vřeská | 2.8.2022 | 5 MIN | 2x komentář

Jsem si jistá, že moje první myšlenky ohledně limitky Prim Aviator 2022 by v Primu nechtěli slyšet. Říkala jsem si, zda se nespletli. Zda designérům neujela ruka a zda hodináři omylem neposkládali do kupy nesprávné komponenty. Bylo osvobozující podívat se na ně s odstupem a bez přehnané nadšenosti.

VYJÁDŘENÍ PRODEJCE
Ke dni 1. 3. 2024 jsme pozastavili prodej hodinek Prim firmy MPM Quality a zahájili jsme prodej hodinek Prim společnosti ELTON hodinářská.

Z názvu Aviator je jasné, kam se chtějí tyto Primky zařadit. Kdyby všichni výrobci vycházeli z ikon pilotních hodinek, byly by nejspíš všechny jako Zenith Type 20 nebo Big Pilot´s od IWC. Ale přijít s designem, který bude jen váš, aspoň trochu neokoukaný, zajímavý v detailech a počtu, na který nedosáhne každý, to chce odvahu. A neumí to každý.

A po pár dnech, co mi tyto Primky ležely v hlavě (a na stole), jsem došla právě k tomuto závěru. To, čím přitáhnou pozornost, je jejich originální pojetí, nezpochybnitelné vlastnosti pilotek a české zázemí.

PRIM: Souboj o jméno aneb Proč jsou dvoje primky?
11.3.2022 - Agáta Vřeská
PRIM: Souboj o jméno aneb Proč jsou dvoje primky?

Zatímco vizualizace hodinek nechají kde koho chladným, na zápěstí vypadají hodinky o poznáni atraktivněji. Tyhle hodinky zkrátka nepatří do výstavní skříně, ale na ruku. Prim je navrhl pro všechny nadšence do letadel a jako poctu československému letectvu.

Tyhle hodinky zkrátka nepatří do výstavní skříně, ale na ruku. Prim je navrhl pro všechny nadšence do letadel a jako poctu československému letectvu.

Strojek je švýcarský a hodinky kompletovali hodináři přímo v Primu ve Frýdku-Místku. Jde o číslovanou limitku 50 kusů od jedné barvy a k dispozici jsou od srpna 2022 v bílo-modré a hnědo-černé variantě.

Bílá varianta je pro mě dost provokující. Skutečně bělostný číselník, ve světle modré zvolená výplň ruček a číslic a k tomu tmavší modrá na lunetě a řemínku. První dojem? Dětské hodinky přenesené do 41mm pouzdra. Druhý dojem? Kdy jsem naposled viděla takový design? Kdy naposled mě studené barvy dokázaly vizuálně tak zahřát? Nevzpomínám si.

Vzhledem k zaměření hodinek se mnou ale rozhodně více zarezonovala hnědo-černá varianta. Působí příjemně chlapsky, rezolutně. Prostě víte, že máte před sebou pořádné pánské pilotky.
Pouzdro je v černé PVD úpravě, ale luneta zůstala ve stříbrné barvě. Nepůsobí tak příliš ponuře a luneta se díky tomu úplně neutápí ve zbytku pouzdra.

Luneta je jednosměrně otočná (proti směru hodinových ruček) s minutovou stupnicí. Obvykle spíše záležitost potápěčských hodinek, ale tady bylo záměrem přidat možnost jednoduchým a rychlým způsobem změřit čas. Například pokud víte, že vám poloviční nádrž vyjde na určitou dobu, můžete si nastavit tuto dobu na lunetě. Stejně jako potápěči, kteří si stopují, jak dlouho jsou pod vodou a kolik mají kyslíku.

Styly hodinek – Základní rozdělení podle účelu
24.2.2021 - Agáta Vřeská
Styly hodinek – Základní rozdělení podle účelu

Bez ohledu na využití, minutová stupnice vždy dodávala hodinkám sportovnější ráz a děje se to i tady. I když z fotek jsem měla dojem, že je tenčí, než by jim slušelo, v reálu se tento dojem vytratil, protože hlavní pozornost se stáčí k číselníku. Manipuluje se s ní velmi pohodlně a není cítit žádná nadbytečná vůle, žádné nechtěné viklání. Materiál je keramika, tedy materiál vysoce odolný vůči poškrábání, který si zachovává barvy.

Inspiraci pro nové Aviatory hledali v designu palubních hodin.

Inspiraci pro nové Aviatory hledali v designu palubních hodin.

Stejně dobrý pocit jsem měla i z korunky, která je šroubovací (hodinky disponují 100metrovou voděodolností) a nečekalo na mě žádné nepříjemné překvapení v podobě rozviklané korunky. Jestli totiž něco u hodinek fakt nemám ráda, je to, když nastavujete minutovou ručku a vše je tak vratké, že nastavit přesný čas se zdá až nemožné. Tady ale kde necháte minutovku, tam po zastrčení korunky zůstane. A tak to má být.

Dýnko je šroubovací, s českými informacemi o sklíčku, voděodolnosti a čísle limitované edice. Jeden z dalších detailů, který mě pošimral na koutcích, je silueta letadla na safírovém dýnku. Je to drobný detail, ale věřím, že milovníky aviatiky potěší. Stejně jako pohled na strojek pracující uvnitř.

Tady se Prim rozhodl sáhnout po něčem prémiovějším, než známe z běžné produkce. Swiss Made Sellita SW-290-1 je postavena na známé Sellitě SW-200 (prakticky protějšku ETA 2824-2), ale dostalo se jí několika zajímavých parametrů.

Osobně oceňuji tichost stroje, a to včetně pohybu rotoru. Vzhledem k 31 kamenným uložením a frekvenci 28800 polokmitů za minutu navíc docela věřím ve vysokou přesnost tohoto švýcarského stroje. Rozhodně to bude chtít ještě otestovat, ale 4 Hz frekvence udělá radost všem, kdo rádi pozorují plynulý pohyb sekundové ručky.

I když je tady umístěna mimostředově a to je další méně obvyklé řešení – je na deváté hodině. Doplňuje tak designový kříž protínající číselník. V protilehlé straně je pak vidět datový věnec, který má plynulé rychlonastavení.

A vše doplňují až nezvykle velké arabské číslice a dynamicky zvolené ručky ve tvaru meče. Tady lze rozhodně mluvit o perfektní čitelnosti. Číselník chrání zakřivené safírové sklíčko s antireflexní vrstvou. A bez ohledu na pozorovací úhel, skutečně to poslední, s čím bych u těchhle hodinek měla problém, byla čitelnost.

Luminiscence u hnědo-černé varianty.

Luminiscence u hnědo-černé varianty.

To platí i pro zhoršené světelné podmínky. U obou variant zvolil Prim luminiscenci nejen na všech hodinových indexech a ručkách (kromě sekundové), ale taky lunetě. Záměr pro piloty, aby viděli čas i v noci? Určitě, ale věřím, že tyto pilotky se budou nosit více mimo kokpit a potěší tak všechny, kdo si noční lumi-svit vychutnává.

Luminiscence na bílo-modré variantě.

Luminiscence na bílo-modré variantě.

Na lunetě a ručkách pak svítí intenzivněji než u indexů, ale čas byl rozpoznatelný snadno a okamžitě. Výdrž lumi jsem ještě neměla možnost otestovat, ale myslím, že si zaslouží postavit do souboje s konkurencí v podobné cenové skupině.

Posledním prvkem je řemínek. Ten se liší u obou variant. U modro-bílé je jemnější, bez výraznějšího prošití. U hnědo-černé je pak robustnější, s výrazným, rustikálním (a velmi stejnoměrným) prošitím. Žádné rychlostěžejky ale nehledejte, oba jsou k pouzdru připevněny poctivými šroubky. Spona je ocelová s logem Prim.

I přes bytelnost a tloušťku řemínku je příjemně měkký, poddajný a na zápěstí se krásně přizpůsobil. To taky není zrovna běžná praxe některých výrobců, kdy si nejste vlastně jisti, zda kůže pod vašimi rukami povolí nebo přestane konečně skřípat.

Celkově hodnotím Prim Aviator Automatic 2022 trochu rozporuplně. Na jedné straně je tady design, který by mne z gauče nezvedl, na druhou stranu je to po delší době něco skutečně nového a neotřelého.

Design navržený přímo designérským týmem Primu, který okamžitě vzbudí pozornost okolí. S materiály i zpracováním si dali záležet. (Ještě aby ne, prémiovosti odpovídá i cena hodinek.) Keramická luneta, šroubovací komponenty, antireflexní safírové sklíčko, ocelové pouzdro a řemínek z poctivé kůže. Nikde nic nevrže, neskřípe, neviklá se. Ano, tohle by mělo být standardem, ale víte dobře, že bohužel není.

Uvnitř je švýcarský strojek, který zvolili zřejmě nejen kvůli kvalitě, ale i zajímavě uspořádané mimostředové ručce s datem.

Velikostně pak nejde o špatně nositelné obry, ale přiměřeně velké hodinky, které mají jednu až neuvěřitelně silnou vlastnost – vynikající čitelnost. K tomu můžeme připočíst, že jde o českou limitku v 50 kusech od každé barvy a máte jasno. Pro milovníky hodinek v pilotním stylu, kteří už své vysněné kousky doma mají a pátrají po něčem novém – pro ty jsou Prim Aviator 2022.

Mohlo by vás dále zajímat:

6 NEJ: Nejoblíbenější pánské hodinky Prim
25.2.2022 - Agáta Vřeská
6 NEJ: Nejoblíbenější pánské hodinky Prim

Hamilton Khaki Aviation Takeoff recenze – Stopky pilota Dario Costy
27.1.2022 - Agáta Vřeská
Hamilton Khaki Aviation Takeoff recenze – Stopky pilota Dario Costy

PRIM Dakar 2022 recenze – Ve stínu Karla
3.1.2022 - Agáta Vřeská
PRIM Dakar 2022 recenze – Ve stínu Karla

Líbil se vám článek?

Každou středu vám e-mailem zasíláme přehled nových článků a soutěží.

Komentáře

Marekpřed 624 dny, reagovat
Teraz si nie som celkom istý či to je Prim1 alebo Prim2? A 40K WTF akože haló :)))
Honzapřed 618 dny, reagovat
Česko-čínské Primky se švýcarským strojkem za 40 tisíc. No, nevím, nevím, umím si představit mnohem lepší pilotky za mnohem méně peněz... Konkrétně třeba tyto echt Švýcary: https://www.hodinky-365.cz/hamilton-khaki-aviation-pilot-pioneer-automatic-h76205530-x1215950