Prim je jen jeden – Spory o jméno končí a Prim bude pod jedním vlastníkem

Tagy: Zprávy | Prim | Fashion | Tradiční

Agáta Vřeská | 6.6.2025 | 2 MIN | 16x komentář

Posledních 20 let jsme zvyklí říkat, že jsou dvoje Primky. Komplikovaný spor o jméno hodinek Prim motal hlavu nejen odborníkům, ale hlavně zákazníkům. Které Primky jsou ty pravé? Už jen jedny. Prim MPM-Quality a Prim Elton hodinářská budou pod jedním majitelem.

Pátek 6. června 2025 se navždy zapíše do historie českého hodinářství jako den, kdy bylo oznámeno spojení Prim. Majitel MPM-Quality z Frýdku-Místku Petr Hanko odkoupil Prim Elton hodinářská z Nového Města nad Metují od společnosti Czechoslovak Group (CSG), dosavadního provozovatele Prim Elton. A jak obě strany uvedly: „tento historický krok ukončuje dlouholeté spory a sjednocuje ikonickou českou značku Prim pod jedním vlastníkem."

Prim Repre z produkce Prim MPM-Quality.

Prim Repre z produkce Prim MPM-Quality.

Možná stojí za rychlé připomenutí, proč jsou (tedy, byly...) na trhu dvoje Primky.

Společnost MPM-Quality sídlící ve Frýdku-Místku nabízí hodinky pod značkou Prim od roku 2001. Jméno Prim koupila od Chronotechny, tehdejšího majitele ochranné známky Prim. Druhá společnost, Prim Elton hodinářská z Nového Města nad Metují, navázala na výrobu původních československých hodinek Prim. Jenže než tak stihla učinit, ochranné známky už vlastnila společnost MPM-Quality. A tak začaly soudní spory o jméno Prim. Blíže jsme se tomu věnovali v článku:

PRIM: Souboj o jméno aneb Proč jsou dvoje primky?
11.3.2022 - Agáta Vřeská
PRIM: Souboj o jméno aneb Proč jsou dvoje primky?

Nově sjednocený Prim povede Barbara Hanková, dcera majitele MPM-Quality, která až doposud vedla i frýdecko-místecký Prim a má tak bohaté zkušenosti a zdá se, že i jasnou vizi. „Mým cílem je ctít odkaz českého hodinářství, zachovat kvalitu a tradici Prim a zároveň přinést inovace, které posílí jeho pozici nejen na českém trhu," uvedla Hanková.

Prim Brusel z produkce Prim Elton hodinářská.

Prim Brusel z produkce Prim Elton hodinářská.

Abych řekla pravdu, nevěřila jsem, že se toho někdy dožiju. Spory obou firem, které vyrábějí hodinky pod názvem Prim, ubíraly síly oběma. Nutno říct, že obě značky vzbuzovaly vždy silné emoce, a to jak pozitivní, tak negativní. Nejinak tomu asi bude i po spojení obou značek, ale to už k tomu nejspíš patří.

„Prim je jen jeden. Tato značka je symbolem české preciznosti a tradice, a proto jsme se rozhodli ukončit spory prodejem společnosti Elton hodinářská Petru Hankovi. Věříme, že jednota vlastnictví a srozumitelnost vůči zákazníkům otevře značce nové příležitosti k růstu." Stanislav Kuba, investiční ředitel CSG

I když po "udobření" a spojení v jeden Prim mnoho fanoušků volalo léta, ta hlavní bitva možná teprve nastane. Zatím totiž vzniká více otázek, než odpovědí. Jaké hodinky na trhu vlastně uvidíme? Jaké bude portfolio? Jak se to promítne do ceny hodinek? Kde bude probíhat výroba?

„Spojení obou firem je splněním našeho dlouholetého cíle. Prim je srdcovou záležitostí a já se zavazuji, že budeme pokračovat ve výrobě kvalitních hodinek v Novém Městě nad Metují." Petr Hanko, majitel MPM-Quality

Společnost MPM-Quality sice uvedla, že hodlá ctít tradici českých Primek, ale co to bude znamenat v praxi, ukáže až čas. Nezbývá než doufat, že jsme svědky vzniku jednotného Primu a že bude takový, jaký jsme si ho za těch 20 let vysnili.

Mohlo by vás dále zajímat:

Historie značky Prim – Národní klenot z Nového Města nad Metují
2.5.2024 - Lukáš Hamřík
Historie značky Prim – Národní klenot z Nového Města nad Metují

PRIM Sport 38 A recenze – Splněné přání nejednoho Primkaře
17.1.2025 - Lukáš Hamřík
PRIM Sport 38 A recenze – Splněné přání nejednoho Primkaře

Prim Orlík Manufacture 38 recenze – Zářící minulost, zářná budoucnost
26.4.2024 - Jakub Pitucha
Prim Orlík Manufacture 38 recenze – Zářící minulost, zářná budoucnost

Líbil se vám článek?

Každou středu vám e-mailem zasíláme přehled nových článků a soutěží.

Komentáře

Bartpřed 7 dny, reagovat
Tak jestě vrátit ceny výrobků Prim Elton z nadnebeských výšin zpět na zemi. Když vezmu v úvahu, že srovnatelné, ne-li lepší hodinky pořídím od mnohem removanějších firem zpravidla levněji, tak je to k zamyšlení. Pokud v zahraničí zmíníte značku hodinek Prim, budou na Vás s vyjímkou odborníků koukat s výrazem, ,,co že to jako má být"? A co teprve ten smích, když zmíníte cenu. Mluvím z vlastní zkušenosti.
Šimon Šestákpřed 6 dny
Dobrý den Barte, já musím na druhou stranu poukázat na to, co ostatní firmy nemají - strojek vyrobený v ČR. Elton je jediný, kdo tuto technologii ovládá, znamená to, že si cenu v podstatě může diktovat. Zákazníci na to slyší, a hodinky s cenou přes 100 tisíc ochotně kupují. Nikdo jiný jim totiž hodinky s českým strojkem nenabídne. Myslím, že pokud by se do vývoje vlastního strojku pustila nějáká další firma, záhy by zjistila, že by hodinky musela prodávat ještě dráž, než Elton.
Marekpřed 4 dny
Ale prosím vás... hodinkový strojček nie je raketová veda, dobre?
Šimon Šestákpřed 4 dny
Dobrý den Marku, z čeho tak usuzujete? Já jsem pár hodinkových továren navštívil, raketová věda to samozřejmě není, ale je to ve spoustě ohledech unikátní odvětví, jen těžko srovnatelné s jiným druhem výroby.
Martinpřed 4 dny
Proč by měli zlevňovat, když jim lidi za tyhle peníze vykupují sklady?
Marekpřed 4 dny
Hodinárina je tradičné odvetvie jemnej mechaniky. Že ste videli fabriku zvnútra je nepochybne chvályhodné - chceli na vás tam urobiť dojem a podarilo sa. Tvrdiť že výroba hodinového strojčeka v podmienkach ČR vyžaduje náklady v desaťtisícoch na kus je lhaním si do kapsy, lebo našťastie existujú také konkurenčné firmy, ktoré to jednoznačne v porovnateľných podmienkach zvládajú efektívnejšie. Dnes zrovna máte vyhodený článok o Citizen, tak čo oni napríklad? :) Áno, vyžaduje sa kvalifikovaný personál, strojové vybavenie, dodávateľská logistika, marketing atď ale to všade. Nič neodôvodňuje 5ciferné sumy na primkách, no číslovka na cenovke vs reálna hodnota v hodinárine je diskutovateľná kategória. Zákazník často platí na základe dojmu, ktorý preňho niekto vytvoril.
Šimon Šestákpřed 3 dny
Marku, promiňte, nedá mi to neodpovědět, v Eltonu jsem byl 3x, jednou jako zaměstnanec H365, jednou "inkognito" a jednou před tím, než jsem v H365 pracoval. Mám srovnání i se švýcarskou výrobou hodinek, kterou jsem na vlastní oči také viděl. Necítil jsem se, že se mě někdo snaží v Eltonu manipulovat. Souhlasím s Vámi, výrobu je potřeba dlouhodobě zefektivnit. Při mých návštěvách jsem zaznamenal, že se postupy optimalizují, velmi se investovalo do nového vybavení. Svého času (matně si vybavuji rok 2021) vyráběli v Novém Městě 800 kusů, při předloňském dni otevřených dveří to bylo tuším 1300. Množství člověkohodin vynaložených do výroby jednotlivých hodinek je nesrovnatelný s jakoukoliv jinou značkou. Ano, cena by se (za cenu velkých investic) dala jednoznačně snížit na cenu blíže jmenovanému Citizenu. V NMnM se ale rozhodli vydat jinou cestou. Zákazníci očividně na nostalgii slyší a jsou ochotni akceptovat i horší parametry. Já je respektuji.
Martinvčera
Šimone, netušíte prosím, kolik hodin potřebují na výrobu 1 hodinek?
Martinpřed 5 dny, reagovat
Děsím se toho, jak budou vypadat hodinky od původní Elton. Jestli něco MPM neumí, tak je to design hodinek.
Bartpřed 5 dny, reagovat
Souhlasím s Vámi, pokud jde o in-house strojky a budiž jim toto ke cti. Jenže hodinky s in-house strojky jiných výrobců ( nemám na mysli Rolex a pod.) mnohem kvalitnější, pořídite za stejný peníz, nebo dokonce levněji. Porovnejte kupříkladu PRIM Tycho Brahe Kosmos LE 77-020-512-42-2 vs. Union Glashütte Belisar Chronograph Moon Phase D014.425.16.087.00. A to ještě pominu, že Prim je kopie Unionu. Osobně mám například velmi špatnou zkušenost s automatem Prim cal.95, což je přepracovaný socialistický cal.96, jak jsem zjistil po třetí opravě během dvou let. Hodinky jsem poslal do světa a ohledně Prim Elton zůstala jen nepříjemná pachuť.
Bartpřed 5 dny, reagovat
Trefně shrnuto v tomto článku: https://www.chronomag.cz/clanek/2009-10-05/shrnuti-nove-kalibry-prim.html
Michalpřed 4 dny, reagovat
Nedalo mi...žeby Orient - navrhnuté , vyrobené a skompletované v Japonsku....pomer cena- výkon nedostižný( sám vlastním M-Force )....kde je vôľa , tam je cesta....ale rozumiem tomu čo napísal Šimon...
Romanpřed 4 dny, reagovat
co takto LIP, novy in-house kaliber a hodinky Made in France za 1.000 - 1.200 EUR s WR 200M, dalej YEMA v cenovke okolo 900 EUR. ja PRIMu drzim palce a verim, ze to bude dobre...
Šimon Šestákpřed 4 dny
Dobrý den Romane, LIP mám moc rád, nový "in-house" je však přinejmenším zvláštní. Zkušenému oku neunikne, že se jedná o ébauce Miyoty 8215 kterou firma pouze opatřuje můstkem, rotorem a ladí. V Eltonu s výjikou několika málo dílů, jako je příkladně vlásek, vyrábějí opravdu vše.
Martinpřed 4 dny
Yema a Lip pro mě není konkurence pro Elton, ale pro MPM. Pro mě stejně ošklivé jako MPM.
ZbyňaNpřed 2 dny, reagovat
Myslím, že to vše ukáže čas… Buď to bude od Prim nebo od Prim. Důležité je, že ten SPRÁVNÝ ČAS ukáže PRIM. Všem přeji PRIMa den. Zbyňa