» Blog » Recenze

PRIM Dakar 2021 recenze: Matrixové barvy a poprvé i dámská varianta

Tagy: Recenze | Klasické

Agáta Vřeská | 15.1.2021 | 7 MIN

Zatímco my tady bojujeme se sněhem a námrazou, závodníci nejtěžšího rally na světě musí ustát duny písku a sálající žár Saudské Arábie. Závod Rallye Dakar je u konce a tak je nejvyšší čas představit limitku hodinek Prim Dakar 2021, kterou testoval i jeden z českých závodních týmů.

VYJÁDŘENÍ PRODEJCE
Ke dni 1. 3. 2024 jsme pozastavili prodej hodinek Prim firmy MPM Quality a zahájili jsme prodej hodinek Prim společnosti ELTON hodinářská.


PRIM dělá limitky k slavnému závodu už 12. rokem. A vždy s vyprodaným úspěchem. Letos si připravil opět živý design a navíc i několik novinek. A jednou z nich potěší i dámy. Více o tom ale později, nejprve pojďme rozmontovat pánské modely.

PRIM Dakar a PRIM Eco Race 2020: české limitky dvou světových rally
20.2.2020 - Agáta Vřeská
PRIM Dakar a PRIM Eco Race 2020: české limitky dvou světových rally

Pravověrní fanoušci dakarských hodinek si vzpomenou, že loni Prim představila nejen model pro Rallye Dakar, ale také Rallye Afrika Eco-Race. Ten museli organizátoři nakonec kvůli koronaviru zrušit, a tak nám musela stačit „jen“ Rallye Dakar. Tomu se přizpůsobil i Prim a místo dvou modelů pro dva závody připravil pouze dakarský model, zato ve dvou barevných variantách.

Dalo by se říct, že si Prim nedal moc velkou práci s předesignováním, ale ve výsledku je to vlastně dobře. Vrstvený číselník, tachymetrická vnitřní stupnice a výrazné spojení s DAKAR se ukazuje jako ideální kombinace pro zajímavé sportovní hodinky.

Ultimate Dakar Racing je tým Tomáše Ouředníčka a Davida Křípala, kteří Prim Dakar nosili během drsného závodu. Letos jeli nově ve vozu Toyota, která je známá svou spolehlivostí. Přesto skoro v každé etapě museli řešit technické problémy. Nevzdali se a závod dojeli na úctyhodném 42. místě.

Jestliže Prim nehazardovalo se základním konceptem, odvážnější byl při volbě barev. Metrixová kombinace červené a modré působí moderně, sebevědomě a vyváženě. Jsou to detaily, které získávají sympatie a u nich si dal Prim záležet.

Ambasadorem je závodník Tomáš Ouředníček, který jel Dakar s navigátorem 

Davidem Křípalem s autem Ford Ranger

Ambasadorem je závodník Tomáš Ouředníček, který jel Dakar s navigátorem Davidem Křípalem v autě  Toyota.

V červené variantě dominují barevné okruží vteřinových čítačů. Pravý pro sekundy hlavního času, levý pro čítač 30 minut stopek. Do červené jsou vedeny také 2/4 tachymetrické stupnice na chapter ringu. Za mě je stupnice poněkud ledabyle označena, ale hádám, že výrobce už moc nepočítá s možností, že se v reálu bude skutečně využívat. Perfektně ladí také černý kožený řemínek s červeným prošitím. Červené pak sekunduje modrá, která je použita na vteřinové ručky a horní tlačítko pro spuštění stopek.

Modrá varianta se pak nese v přesně opačné kombinaci. Základem je modrá, v červené jsou pouze detaily jako ručky sekundovek nebo tlačítko. Pevná luneta s minutovou stupnicí nese u modré varianty luminiscenci, čímž se liší od červené, kde jsou světelkující pouze ručky a indexy.

Vedle nových barev je novinkou také plíšek na levé straně pouzdra, nesoucí číslo limitky. Jde o příjemný detail, zvlášť, když je citlivě zasazený do pouzdra a nijak nedrhne ani nevystupuje. V minulých letech bylo číslo pouze vygravírováno, letošní způsob působí propracovaněji.

To už bohužel tak úplně neplatí při dotažení některých detailů jako je barevné ukončení přesně v prostřed. Že bych narazila na špatný kus? No, při 125 kusové limitce mi zvedne obočí i ten jeden kus. A to mám na míle daleko k OCD. Tady si Prim mohl dát rozhodně záležet víc. Jistě, nelícování jsme někteří odpustili i Seiku, u kterého se to stalo spíše poznávacím znamením. Ale u Primek to beru vyloženě jako prohřešek při finální kontrole.

Občas slýchám předsudky, že Primky do svých hodinek cpou nějaký levný čínský strojek. Tak tady to rozhodně neplatí. Ronda 5030.D s funkcí chronografu je spolehlivý švýcarský quartzový strojek, který používá celá řada značek jako Swiss Millitary nebo Wenger. Mezi přednosti patří delší výdrž baterie (uvádí se okolo čtyř let) a funkce stopek split time, kdy si můžete stopnout mezičas. Prim jej použil i u minulých Dakarek a zřejmě nemá důvod Rondě nevěřit i nadále.

Tým Ouředníček-Křípal hodinky skutečně testuje v náročném prostředí Dakarské Rallye.

Ambasadoři Prim Dakar hodinky skutečně testují v náročném prostředí Dakarské Rallye.

Stejné zůstaly i hlavní parametry. Průměr pouzdra je 45 mm, od nožky k nožce pak 53 mm a výška pouzdra 12 mm. Voděodolnost je dostačujících 100 metrů, ke kterým napomáhá i šroubovací korunka. Sklíčko je safírové s antireflexem, ostatně minerál bych v této cenové kategorii výrobci asi neodpustila…

Největší novinkou je náhradní ocelový náramek přímo v boxu. Podle Prim si o něj fanoušci vyloženě říkali. Potvrzené to nemám, ale smysl to dává. Kožené řemínky působí sice bytelně a jsou dokonce impregnovány, ale lépe zvládaly vodu, nicméně na odolnost ocelového náramku zkrátka nemají.

Ocelovým tahem potěší i majitele předchozích modelů, protože velikostně sedne do všech ročníku 2016-2021. Zpracován je slušně a mezi výhody řadím i způsob quick release výměny, kterým je vybaven jak ocelový, tak kožený řemínek. Je to detail, ale ušetří dost času a někdy i nervů. Rozteč mezi nožkami je 24 mm a tak nebude problém dopasovat ani celou řadu dalších řemínků, nicméně ty originály potěší vygravírovaným názvem Dakaru na sponě a u kožené verze i vyraženým heslem DREAM.DARE.LIVEIT.

Vydání limitek v setu s tahem se zdá jako logický krok, nicméně to ještě více zvedlo cenu. Právě cena je asi hlavní protiargument, který k Primkám Rally Dakar mám. Bavíme se totiž už o ceně skoro osmnácti tisíc. A za tyhle peníze už vybíráte v dost solidních vodách mnoha dalších značek.

Na rovinu, odmyslíme-li, že jde o Prim a limitku Dakar, mnohem raději bych sáhla po nějakých Certinách Sport s Precidrivem, kultovních Seikách nebo RC Citizenech Promaster. Jenže. Rozhodující body při koupi padnou osobnímu vkusu a fanoušskovské podstatě, že jde o model věnovaný snad nejtěžšímu a nejdelšímu rally na světě. Navíc jsou oba modely v počtu pouhých 125 kusů, takže je nebude mít kdekdo.

Catch me if you can

Tohle heslo se hodí i k závodníkům dakarské rally, ale zvoleno bylo pro dámský model Prim Rallye Dakar ze zcela jiného důvodu.

Ano, slyšíte správně. Prim poprvé vydal také dámskou verzi této oblíbené limitky. A potěšil mě dvojnásob, když se rozhodl dát tomu ještě hlubší význam.

Ambasadorkou je česká dakarská závodnice Ollie Roučková a současně model upozorňuje na boj s rakovinou prsou. Tomu je přizpůsobená barva i některé detaily.

Olga Roučková, které většina říká Ollie, se zapsala do historie jako první Češka, která dojela Rallye Dakar. A zvládla to hned dva ročníky za sebou ve dvou různých kategoriích! V loňském roce získala třetí místo v mistrovství světa na čtyřkolkách a titul mistra Evropy ve své kategorii.

Olga Roučková, které většina říká Ollie, se zapsala do historie jako první Češka, která dojela 

Rallye Dakar. A zvládla to hned ročníky za sebou ve dvou různých kategoriích! V loňském roce získala třetí místo v mistrovství světa na čtyřkolkách a titul mistra Evropy ve své kategorii.

Na dýnku i boxu najdete veselou žirafu, maskota Ollie a nechybí ani heslo Catch me if you can. Logo Prim-Dakar je doplněno decentní stříbrnou stužkou, symbolu boje s rakovinou. A stejný detail najdeme také na plíšku s číslem limitky vsazeném do boční strany pouzdra.

Specifická je pak barva. Možná se zdá jako růžová, ale po chvíli pátrání jsem došla k tomu, že jde o barvu magenta, neboli fuchsiovou. Podle chytré wiki jde o odstín červené s příměsí fialové.

Magenta: vznikne splynutím modrého a červeného světla v poměru 2 dílů plné červené a 1 dílu plné modré, kvalitativně jde o čistou sytost barvy na barevníku mezi fialovou a červenou. To jen tak pro zajímavost. Najednou i název jisté nabídky od nejmenované telekomunikační společnosti dává smysl...

Odstín byl volen podle barvy Aliance žen s rakovinou prsu. A právě této nadaci jde z prodeje každého kusu 800 korun. Těch kusů vlastně není zas tak moc. Jde o číslovanou limitku pouhých 21 hodinek. Počet Prim zvolil podle letošního roku ´21.

Hlavní výtku mám k velikosti. Prim si totiž nedal absolutně žádnou práci s přizpůsobením modelu na dámské zápěstí. Parametrově tak jde o stejný model. A uznejte, že většina žen bude mít hodinky s průměrem 45 mm prostě velké.

Samozřejmě beru v potaz, že u sportovních hodinek je větší velikost spíše vítána, ale v mezích. Po shlédnutí ambasadorky Ollie s hodinkami na ruce si nicméně umím představit dračici v kožené bundě s motorkou a Primkami, jak sjíždí Transfagarasan. Nebo Dakarskou Rallye. :)

Závodnice Ollie Roučková je ambasadorkou dámských hodinek Prim Dakar 2021 a prezentace se jí rozhodně daří. Koukněte na rozhovor s Ollie České televizi, kde má hodinky na ruce.

Druhou výtku pak mám k absenci náhradního tahu, jako je tomu u pánské varianty. Dámské Primky jsou sice o něco levnější, ale nevěřím, že by ženy neocenily praktičnost ocelového náramku. I když kdo ví, možná by při robustnosti samotného pouzdra byla kombinace s ocelí váhově spíše na obtíž.

Ocelový tah není u dámské 

verze v boxu a zájemkyně si jej musí dokoupit. V e-shopu vyjde na 1690 korun.

Ocelový tah není u dámské verze v boxu a zájemkyně si jej musí dokoupit. V e-shopu vyjde na 1690 korun.

Pokud Prim s dámskou verzí letos uspěje, věřím, že se příští rok dočkáme trochu distingovanější alternativy a výrobce zvolí adekvátnější velikost. Už jen tím, že se do verze pro něžnější pohlaví pustil, má ale u mě plusové bodíky.

Celkově hodnotím letošní dakarskou edici jako povedenou. Samozřejmě je stále na zvážení, zda se za požadované peníze nepodívat po konkurenci. Ale Prim dělá edici především pro milovníky Rallye Dakar, a pokud vám je Prim sympatický a sportovní design vás zaujal, není důvod, proč je nedoporučit do sbírky.

Dakarská Rallye se poprvé jela v roce 1979 na trase Paříž-Dakar. V roce 2021 se jel již 43. ročník v celkové délce 7646 kilometrů v drsném, a především prašném terénu Saúdské Arábie. Pro mnohé jezdce je tak vítězstvím, když ve zdraví dojedou do cíle.

PRIM Dakar 2022 recenze – Ve stínu Karla
3.1.2022 - Agáta Vřeská
PRIM Dakar 2022 recenze – Ve stínu Karla

PRIM: Souboj o jméno aneb Proč jsou dvoje primky?
11.3.2022 - Agáta Vřeská
PRIM: Souboj o jméno aneb Proč jsou dvoje primky?

Líbil se vám článek?

Každou středu vám e-mailem zasíláme přehled nových článků a soutěží.

Komentáře

Hodinky zmíněné v článku