» Blog » Zprávy

Swatch Group opouští Baselworldu

Tagy: Zprávy | Klasické

Vojtěch Pospíšil | 2.8.2018 | 5 MIN

Veletrh hodinek a šperků Baselworld, který je pro toto odvětví velmi důležitou akcí, má problém. Opouští ho totiž klíčový hráč.

Veletrh hodinek Baselworld

Letošní Baselworld (2018) byl zvláštní. Už od začátku se mezi odbornou veřejností neslo, že by se mohlo jednat o poslední ročník veletrhu. Na jednu stranu se to zdálo zbytečně katastrofické, na tu druhou ale bylo očividné, že se něco děje. Ale popořadě.

Baselworld pořádaný ve švýcarské Basileji je veletrhem s dlouhou tradicí a není přehnané, když budu tvrdit, že býval pro hodinářský byznys klíčovou událostí. S nástupem internetu se to samozřejmě změnilo, stejně tak jako charakter celé akce.

Dřív bylo běžné, že na Baselworldu se musel objevit opravdu každý. Výstavní haly kapacitou nestačily, značky všech kategorií si tak zabíraly třeba i restaurace nebo další podniky v okolí výstaviště. Ještě v roce 2011 na veletrhu vystavovalo přes 2000 značek. O šest let později už to bylo jen 1300 a letos následoval ještě větší sešup, když vystavovalo pouze 650 značek a veletrh se zkrátil o dva dny. Organizátoři si tuto změnu pochvalovali a po skončení veletrhu počet vystavovatelů označili za optimální, ale bylo z toho evidentní, že stejné vyjádření by následovalo za jakékoliv situace.

Návštěvníků bylo letos pořád hodně, v minulých ročnících jich ale bylo více

Návštěvníků bylo letos pořád hodně, v minulých ročnících jich ale bylo více

Za důvody poklesu stojí více faktorů. Za prvé je evidentní, že doba se změnila a mnoho značek už nepotřebuje být přítommých na veletrhu a platit za výstavní prostor a zároveň pokrývat náklady na cestu a ubytování zaměstnanců, což rozhodně není zanedbatelná položka. Švýcarsko samo o sobě není levnou zemí a v době veletrhu obchodníci a hoteliéři ceny šponují místy až do neúnosných výšin. Pro představu, houska se šunkou ze stánku před výstavištěm vyjde na necelých 250 korun. A věřte mi, že nejde o nějaký vymazlený kulinářský zážitek, ale o naprosto obyčejnou housku, jakou u nás seženete za desetinu této ceny. Alternativní cestou se tak hlavně pro menší značky stal přímý marketing, v čemž samozřejmě pomáhají sociální sítě. Dnes je naprosto běžné, že i velké značky představují nový model exkluzivně na Instagramu. Veletrh už k tomu není potřeba.

Druhou věcí, která Baselworld změnila, byla přestavba výstaviště dokončená v roce 2013. Náklady se v přepočtu vyšplhaly na nějakých devět miliard korun a tyto peníze samozřejmě přinesly určitá zlepšení, zároveň ale pořádající společnost chtěla od vystavovatelů víc peněz za pronájem než v minulosti. Některé firmy to rovnou zabalily, protože si tyto náklady nemohly dovolit. Mnoho dalších zůstalo, ale během následujících let prosakovaly zprávy o jejich nespokojenosti. Výsledkem byl již zmíněný pokles vystavovatelů, a to nejenom u malých značek. Například skupina Movado letos veletrh odpískala a za mnohem menší finanční náklady si svoje obchodní partnery pozvala soukromě a odprezentovala jim novinky před Baselworldem.

Klíčové značky ale stále zůstávaly a i přes různé drby a kuloární informace všechny po skončení letošního ročníku uvedly, že se zúčastní i toho příštího. Proto přišla tak trochu jako blesk z čistého nebe zpráva, že z veletrhu odchází Swatch Group, která se tak ročníku 2019 již nezúčastní.  Pod tuto společnost patří celkem 18 značek mezi něž patří třeba Omega, Longines, Tissot, Certina, Rado, Breguet nebo Hamilton. Všechno tedy důležité značky poutající velkou pozornost, takže potřebovaly drahé výstavní prostory. Pro organizátory to jsou tím pádem hned dvě bolístky ­­- přijdou o dost peněz a také o pozornost, které na sebe tyto značky poutají.

Informaci o odchodu Swatch Group přineslo poslední nedělní vydání švýcarského listu Neuen Zürcher Zeitung, kde ji sdělil sám šéf firmy Nick Hayek mladší. V poměrně ostrém vyjádření se opřel do rekonstrukce výstavní haly, když uvedl, že jeho firma "tu není od toho, aby splácela drahou přestavbu výstavní haly" a dále kritizoval organizátory, konkrétně firmu MCH Group, která veletrh pořádá. Dle jeho slov se organizátor věnuje především amortizování hlavní výstavní budovy, přitom by ale měl najít odvahu na to, aby s veletrhem něco udělal a posunul ho dopředu.

Hayek si ještě stěžoval na to, že organizátoři přišli s novým konceptem veletrhu, ale neobtěžovali se ho konzultovat s vystavovateli. Jeho slova potvrdili zástupci dalších značek. Organizátoři veletrhu v pondělí večer vydali tiskovou zprávu, v níž popřeli, že by značky o změnách nevěděly a zároveň představili novou koncepci veletrhu pro ročník 2019. Mluví se v ní o změnách ve výstavních halách a třeba o větším online zaměření. Celkově toto prohlášení ale dle mého skromného názoru vypadá spíše jako "damage control". Není v těm totiž nic konkrétního, všechno je jen naznačeno v obecných obrysech a rozhodně to není plán, ze kterého bych si lidově řečeno sednul na zadek. Pocitově i rozumově se tak člověku chce souhlasit s Hayekem.

Hlavní výstavní hala veletrhu hodinek Baselworld

Hlavní výstavní hala veletrhu hodinek Baselworld

Pro Baselworld to navíc nemusí být poslední špatná zpráva. Už před letošním ročníkem se spekulovalo, že Breitling, další významný hráč, nemá zájem se veletrhu zúčastnit. Po loňské změně majitele se kormidla u Breitlingu ujal Georges Kern, který dával neskrývaně najevo, že akci jako Baselworld jeho firma nepotřebuje. Se značkou absolvoval turné po důležitých trzích za zlomek nákladů potřebných na Baselworld a tak nějak se očekávalo, že to bude právě Breitling, který první oznámí svůj odchod. Nakonec to ale byla Swatch Group, která udělala první krok, což ale rozpoutalo novou debatu o tom, jestli nebude jako další velká značka následovat Breitling.

Činit teď jakékoliv odhady dalšího vývoje by se ale nemuselo vyplatit. Vždyť po nervózním průběhu letošního ročníku plném spekulací se všichni uklidnili, když klíčové firmy potvrdily účast na dalším ročníku. A pak přišel během okurkové sezóny šok v podobě Hayekových slov. Takže si netroufám říct, co bude dál. Jistě, nabízí se možnost, že Hayek si jen snaží vybudovat si pozici pro vyjednávání. Vždyť náklady Swatch Group na účast na Baselworldu se odhadují na 50 miliónů švýcarských franků, což je lehce přes 1,1 miliardy korun. Na druhou stranu, za tyto peníze si Swatch Group může pro svých 18 značek uspořádat vlastní akci plně ve své režii a ještě možná něco zbyde. Vůbec bych se tomu nedivil a některé ohlasy tomu naznačují.

Pokud nedojde ke katastrofickému scénáři, kdy by to zabalilo vícero významných značek a Baselworld by opravdu ztratil smysl, tak si jsem jistý, že na dalším ročníku se opět objevím. A budu moc zvědavý na názory všech zúčastněných, protože už letos bylo jasné, že veletrh potřebuje změnu a nový směr. Teď jsou organizátoři pod tlakem, aby něco vymysleli. Někdo pod tlakem předvádí ty nejlepší výsledky, jiný kolabuje. Uvidíme, jak si poradí zodpovědní lidé z MCH Group.

Update

3.8.2018 - Šéf Baselworldu Rene Kamm rezignoval.

Líbil se vám článek?

Každou středu vám e-mailem zasíláme přehled nových článků a soutěží.

Komentáře