Pánské klasickéPánské
Dámské klasickéDámské
Chytré hodinkyChytré
Značky
Ostatní
Tagy: Průvodce výběrem | Klasické
Agáta Vřeská | 20.6.2025 | 13 MIN
Na přesnosti závisí vítězství. Pouto motorsportu a hodinek je silné, plné průkopnických myšlenek a hlavně touhy, adrenalinu a vášně. Historie závodních hodinek nám dala mnohé z nejikoničtějších hodinek vůbec a zdaleka není u konce.
Obsah článku
Chronograf
Chronograf byl nedílnou součástí závodních hodinek a ve větší míře je tomu tak dodnes. Obvykle má dva nebo tři subčíselníky a časté je také kontrastní zbarvení (panda či obrácená panda), aby se stopovaný čas snadněji odečítal.
29.7.2021 - Eliška Měrková
VŠE NA TÉMA: Hodinářské komplikace – Historie chronografu
Tachymetr
Tachymetrická stupnice, která spolu s chronografem umožňovala měřit průměrnou rychlost, byla poprvé použita značkou Longines, a to podle mnohých zdrojů už v roce 1913. Častěji se pak objevovala od 30. let, zvláště v kombinaci s mono-pusher chronografy.
Nejprve byla na číselníku, což ale zabíralo mnoho místa a nebylo to ideální ani z hlediska čitelnosti. Menší "tachymetrickou revoluci" způsobila Omega v roce 1957, která tachymetrickou stupnici umístila na lunetu.
13.5.2021 - Eliška Měrková
VŠE NA TÉMA: Lunety a stupnice – Tachymetr
Dobrá čitelnost, kontrastní číselník
Vše souvisí se vším. Závodní hodinky bývaly robustnější než ty běžné. Čas musel závodník odečíst i letmým pohledem a na drobné číselníky či potřebu schovat hodinky pod manžetu nikdo ani nepomyslel. Důležitou roli hrály i barvy, především kontrast stopovaného času oproti podkladu číselníku. Pracovalo se také na tachymetrické stupnici, která musela být rovněž dobře vidět.
Závodní motivy, loga, rally řemínek
Jak popularita závodních hodinek rostla, měnily se i další detaily. Například se objevovaly barvy či struktury typické pro slavné závody, ať už šlo o pruhy, šachovnicové vzory nebo kombinaci barev. Speciální edice mají často vygravírované jméno závodu či podporovaného týmu.
Nekteré luxusní značky si dávají záležet i na takových detailech, jako jsou totožné materiály použité u vozu, se kterým je konkrétní model spojen. Jiným směrem jdou značky, které využívají materiály používané ve světě Formulí, především karbonová vlákna.
Závodní hodinky snadno rozpoznáme i podle tzv. rally řemínku s výraznou perforací, aby pod ním proudil vzduch. Typický byl od 50. let 20. století.
Rally řemínek od Monochrome Watches na Omega Speedmaster.
Lidé vždy budou toužit překonávat své i cizí rekordy, posouvat hranice (svých) možností a pumpovat si do žil adrenalin, který přináší závody. A to jak z pozice závodníka, tak pozorovatele. A měřit čas během těchto kratochvílí bylo nezbytnou součástí.
Už v 19. století naráželi pořadatelé i účastníci během nejrůznějších závodů na nepřesné záznamy, a tím i výsledky závodů. A právě na konci století páry se konal i první oficiální závod automobilů. Bylo tedy jasné, že s vývojem motoru půjde ruku v ruce i vývoj časoměřičů.
Le Mans 1930. Foto: The NY Times
První významnější stavební kámen položila v roce 1911 značka Heuer v podobě "Time of Trip". Šlo o závodní hodinky, které se montovaly na palubku vozů. Modely Master-Time a Monte Carlo patřily mezi nejznámější, ale i Autavia, později ikonické náramkové hodinky, začínaly jako palubní přístroj.
Heuer chronografy, které se připevňovaly na palubní desku pro měření času během závodu. Zdroj: wristler.eu
Ve 30. letech se ve větší míře objevují náramkové hodinky s chronografem a tachymetrickou stupnicí na číselníku.
Longines 13ZN představené 1936. Foto: analogshift.com
Skutečný boom motorsportu ale nastává po válce, v 50. letech, kdy jsou obnoveny velké závody jako Le Mans. A závod o nejlepší závodní hodinky může začít...
Heuer byl průkopnická značka, nejen pokud jde o závodní hodinky. Svou pověst spolehlivých a přesných chronografů si budovala na zápěstích závodních jezdců a v 50. letech se staly nepostradatelnou součástí světa rally. Spojení s motorsportem ale vyvrcholilo v roce 1962, kdy Heuer představil své první náramkové chronografy s otočnou lunetou Autavia.
Heuer Autavia z 60. let 20. století. Foto: phillips.com
Autavia (1962–1967) navazoval na stejnojmenné palubní přístroje (kombinace slov AUTomobile + AVIAtion) a šlo také o první model, který navrhl sám Jack Heuer, vnuk zakladatele značky.
Jo Siffer se stal prvním ambasadorem značky Heuer. Dokázal "prodat" hodinky spolujezdcům sekundy před závodem. Foto: tagheuer.com
Po zmíněné první generaci následovala také druhá generace, tzv. "kompresorová" (1967–72) s přepracovaným designem a nejčastěji Valjoux 7730.
Heuer Autavia II. generace s komplikací GMT. Foto: tagheuer.com
A samozřejmě třetí generace (1969–1983), která měla polštářovité pouzdro (ve tvaru C) přizpůsobené novému automatickému chronografu, slavnému Calibre 11 – jednomu z prvních automatických chronografů na světě.
Heuer Autavia "Viceroy". Značka cigaret Viceroy sponzorovala v roce 1972 tým Mario Andrettiho, řidiče Formule 1, a uzavřela dohodu s Heuerem: Pokud jste předložili doklad o nákupu kartonu cigaret Viceroy, mohli jste si Heuer Autavia koupit za cenu 88 dolarů místo 200. Foto: vintage.portfolio.com
Právě závodu o toto prvenství se Heuer také účasnil:
29.7.2021 - Eliška Měrková
VŠE NA TÉMA: Hodinářské komplikace – Historie chronografu
A my se díky revolučnímu roku 1969 dostáváme k dalšímu modelu, který se stal pro značku nejikoničtější, a dost možná nejen pokud jde o spojení závodních hodinek. Řeč je samozřejmě o modelu Monaco.
Heuer Monaco s automatickým chronografem Ref. 1133, 1969. Foto: tagheuer.com
Monaco byly představeny v roce 1969 jako pocta Velké ceny Monaka a ukrývaly onen slavný Calibre 11 – Chronomatic, první automatický chronograf značky Heuer. Výjimečné ale byly také pro svůj design, který výrazně ovlivnil svět závodních náramkových hodinek. Ikonický status jim nicméně zajistil "král stylu" Steve McQueen, který si je vybral pro film Le Mans z roku 1971. Právě tato filmová edice se stala nejvyhledávanější. Monaca tak už navždy povýšila na symbol závodních hodinek a osobitého stylu.
Asi nejznámější fotografie hodinek Monaco se Stevem McQueenem. Foto: tagheuer.com
Modely TAG Heuer Monaco najdeme v nabídce dodnes a nechybí jim nic z jejich stylovosti a sportovního zápalu.
TAG Heuer Monaco CBL2111.FC6453 ze současné nabídky. Dodnes naprosto osobité. Foto: tagheuer.com
Třetím ikonickým modelem závodních hodinek značky Heuer je pak Carrera. Představena byla v roce 1963 s cílem nabídnout dokonale čitelný a nepřeplácaný chronograf právě pro závodníky. Byly designově čisté, elegantní, s velmi tenkou lunetou, ale současně jim nechyběl sportovní šmrnc. Opět za nimi stál Jack Heuer a pojmenoval je po slavném a nebezpečném mexickém závodu Carrera Panamericana, který sledoval už jako malý kluk.
Heuer Carrera "Noir" ref. 3647. Foto: Getty images
A stejně jako Autavia, i Carrera začínala na mechanickém chronografu, později se do ní dostal automatický Calibre 11. Ze známých závodníků F1 nosil Carrery např. Niki Lauda.
TAG Heuer Carrera je dnes jedna z pilířových řad značky.
Současný TAG Heuer Carrera Chronosprint X Porsche Rallye. Foto: tagheuer.com
Speedmastery si získaly přezdívku Moonwatche a máme je natolik spjaté s vesmírnými lety, že jsme málem zapomněli, k čemu byly původně stvořeny. Omega je uvedla na trh v roce 1957 a tím trhem, na kterém se měly prosadit, nebyly vesmírné lety, ale závodní dráhy.
Omega Speedmaster ref. 2915-2, 1957. Foto: Omega
Už v té době o nich Omega uvažovala jako o odolných, dobře čitelných hodinkách, které budou dělat společnost závodníkům. Původní model navrhl Claude Baillod a právě Speedy měly jako první náramkové hodinky tachymetrickou stupnici vně číselníku, tedy na lunetě, aby se měření rychlosti ještě usnadnilo.
Tachymetickou stupnici poprvé u náramkových hodinek použil Longines na začátku 19. století. Byla na okraji číselníku. Ale až Omega ji v roce 1957 u modelu Speedmaster přesunula na vnější lunetu a dnes je tento způsob nejčastějším zobrazením.
Není divu, že právě Speedmastery obstály v nejnáročnějších testech NASA a získaly certifikaci pro cestu na Měsíc. Tím se z nich staly jednou pro vždy vesmírné hodinky...
Omega byla první, která tachymetrickou stupnici přemístila z číselníku na lunetu. Foto: Omega
17.8.2023 - Patrik Zdvíhal
Bulova Lunar Pilot recenze – Moderní mise na Měsíc
Ale na jejich funkčnost a designovou přitažlivost slyšeli i odvážní muži na zemské dráze a oblíbilo si je mnoho slavných závodníků. Právě jednu z "předměsíčních" verzí (pravděpodobně ref. CK 2998) nosil závodník Formule 1 Willy Mairesse.
Willy Mairesse nosil Omegy Speedmastery po celou dobu závodění v F1. Foto: Fratellowatches.com
Willy Mairesse byl belgický automobilový závodník, kterému se přezdívalo "Wild Willy" pro jeho extrémně nebezpečný styl jízdy. Vyhrál závody jako Targa Florio, s Ferrari byl druhý na Le Mans 1961 a třetí na Le Mans 1965. Během závodu Le Mans 1968 utrpěl vážné zranění, které ukončilo jeho závodní kariéru. O rok později se předávkoval. Během svého závodění v F1 se spoléhal na Omega Speedmaster.
Omega vyrobila mnoho verzí, z nichž některé jsou dnes jedny z nejunikátnějších a v oběhu jsou v řádech jednotek kusů.
Byl by hřích neuvést ref. 145.012 (1967–1969), které se někdy přezdívá "Last of the 321s", protože jako poslední měly legendární mechanický chronograf 321 (proslavený misí Apollo 11), pozdější verze měly kalibr 861 s jiným typem chronografu. Právě tato reference se objevila i s číselníkem "Red Racing", která měla typické červené akcenty.
Omega Speedmaster ref. 145.012 "Red Racing". Foto: Omega
60. léta byla pro racing modely Speedů vrcholnou érou. Ale jejich silná závodní přitažlivost nikdy neutichla. Na konci 70. a během 80. let nosil Speedmaster MK III například slavný německý závodník Wally Röhrl. A Omega má své závodní Speedy v nabídce dodnes.
Omega Speedmaster ´57 na zápěstí George Clooneyho. Foto: Omega
Rolex je pojem sám o sobě. S vytrvalostními závody ale neměl tak silné propojení jako Omega nebo Heuer. A přesto dal světu model, který se svého času vydražil coby nejdražší hodinky – Rolex Daytona.
Název "Daytona" odkazuje na slavnou Daytona International Speedway na Floridě, kde se od 50. let konají vytrvalostní závody sportovních vozů. Rolex byl s tímto okruhem spojen od roku 1962 – a právě v tomto roce byla značka jmenována oficiálním časoměřičem závodu "24 hodin Daytona".
O rok později, v roce 1963, přišel Rolex s novým modelem: Cosmograph ref. 6239, dnes známým jako první Daytony. I tyto hodinky prošly životními etapami. Od manuálního chronografu Valjoux, přes automatický Zenith El Primero (obojí modifikováno Rolexem) až k vlastnímu in-house kalibru na přelomu století.
Dobová reklama na Rolex. Foto: Rolex
Na začátku nebyly Daytony takovým hitem. Skoro by se dalo říct, že později nejúspěšnější reference ležely na pultě. Ale jakmile si je nasadil Paul Newman, slavný hollywoodský herec a automobilový závodník, byla legenda na světě. Dodnes se Rolexkám 6239 s "exotickým" číselníkem říká "Paul Newman Daytony".
Rolex Daytona Paula Newmana se vydražily za 17,8 mil. dolarů. Foto: www.gq.com
Daytony se staly oblíbeným modelem nejen mezi profesionálními jezdci, ale také hodinkovými nadšenci, celebritami a sběrateli. Ambasadorem Rolexu je ostatně Tom Kristensen, legenda závodu Le Mans. A vítězové závodu 24h Daytona si jedny Daytony rok co rok odnáší...
Rolex-Daytona-Rolex-24. Foto: Rolex
Britský automobilový závodník Sir Malcolm Campbell (1885–1948) byl posedlý rychlostí. Překonal mnoho rychlostních rekordů a jako první člověk dosáhl rychlosti 300 mil za hodinu na pevnině. Během svých extrémních pokusů nosil Rolex Oyster a Rolexu poslal i dopis, ve kterém uvedl, že "fungovaly bezchybně".
Dnes už se závodníci na přesnost hodinek spoléhat nemusí. Moderní technologie zaznamenávají průjezdy s přesností na tisícinu sekundy. A přesto by se dalo říct, že spojení motorsportu a hodinek nebylo nikdy silnější.
Samozřejmě i nadále zůstávají v popředí značky jako je Rolex, Omega či Longines. Ale to je jen zlomek. Mezi nejsilnější asociace posledních let patří jméno Lewis Hamilton (Mercedes-AMG) a IWC, i když ten si oblíbil především jejich pilotní hodinky. Tato spolupráce trvala více než dekádu, než v roce 2025 přešel k týmu Ferrari a tím i jiným hodinkám – Richard Mille.
Richard Mille je dnes jedno z nejzvučnějších jmen ve světě motorsportu, i když byste to esteticky možná netipovali. Sdílí ale vášeň pro moderní materiály a technologie, a tak jsou jejich hodinky často s karbonovými či keramickými komponenty. Příkladem nám budiž model RM 67‑02 "Italy", který váží jen něco přes 40 gramů!
Lewis Hamilton nosí Richard Mille RM 67‑02. Foto: Ferrari
Se značkou Richard Mille jsou spojena i další jména a týmy motorsportu, například jezdci Fernando Alonso, Charles Leclerc a před Ferrari také tým McLaren.
Richard Mille RM72-01 'Charles LeClerc' s fly back chronografem. Foto: hodinkee.com
Ne všechna auta, která rozbuší závodnické srdce, musí být ale nutně určena na okruhy. Své o tom ví i James Bond, který se proháněl v Aston Martin V12 Vanquish. A právě spojením Aston Martin s hodinářským velikánem Jaeger LeCoultre vznikl pozoruhodný chronograf AMVOX2. Nemá tlačítka pro ovládání stopek, ale citlivé místo na sklíčku; stisknutím u 12. hodiny se stopky spustí a pozastaví, stisknutím u 6. hodiny vyresetují.
Verze JLC AMVOX2 Transponder z roku 2014 dokáže pomoci mikročipu odemknout či zamknout jakýkoli aktuální model vozu Aston Martin. Foto: Haute Time
Aby spojení fungovalo, hodinky už dávno nemusí mít přesné stopky nebo tachymetrickou stupnici. Důkazem byly již zmíněné pilotní IWC. Ale ani potápěčské modely nejsou mimo současný směr. Značka Tudor, která má také poměrně dlouhou historii ve světě motorsportu, se v roce 2024 vrátila ve velkém do F1 a podporuje tým Visa Cash App RB.
Tudor Black Bay Ceramic Blue Special Edition RB Visa Cash App. Foto: Tudor
Ve výčtu by se dalo pokračovat... Jak už zaznělo, dnes je spojení hodinek a motorsportu spíš otázkou image než funkce. Slouží jako stylový (a často i technologický) manifest, demonstruje sílu značky a vytváří (pod)vědomou představu, že ten, kdo je nosí, má blízko k rychlosti, přesnosti a vítězné mentalitě. Nebo jednoduše sdílí lásku k rychlým strojům, adrenalinu a sportovnímu stylu.
Hodinky a měření rychlosti patří k sobě. Prestižní F1 samozřejmě přitahuje ty nejluxusnější hodinářské značky. Ale také mnoho jiných značek, v cenově dostupnějším segmentu, je spolehlivým partnerem jezdců a sponzorem světových závodů.
Mezi krásné příklady patří švýcarská Certina, která se stala v roce 2013 oficiální časomírou šampionátu WRC. V nabídce má nejedny sportovní chrona, vyznačující se navíc vysokou přesností stopovaného času.
A pak je tady samozřejmě Tissot, který je spojen s MotoGP, kde je oficiálním časoměřičem. U této příležitosti vznikají i zajímavé limitované edice v řadě T-Race a mezi ambasadory patří jména jako Marc Marquéz. Ale také další modely jako je Tissot Supersport či PR516 vyvolávají jasnou asociaci závodních hodinek.
Nutno ale zmínit, že nechybí ani historické spojení, které si Tissot připomněl například modelem Tissot Heritage 1973 Automatic Chronograph a který odkazoval na 70. léta, kdy model Tissot Navigator nosil závodník F1 Loris Kessel.
Tissot Heritage 1973. Foto: Tissot
19.2.2020 - Bohumil Vopršal
Tissot Heritage 1973: Přitažlivost téměř magická
Když v roce 1986 došlo k akvizici společnosti TAG a Heuer, měli společnou jedinou věc – dlouhou historii formulí 1. Heuer byl dlouho sponzorem Ferrari, TAG stáje Williams a později McLaren. A tak jeden z prvních modelů pod vlajkou TAG Heuer byly hodinky Formula 1, které reagovaly na levné švýcarské Swatchky, jež dobyly svět. Formule měly quartzový strojek a odvážné barvy.
Modely TAG Heuer Formula 1 najdeme i v současné nabídce a jsou pro všechny fanoušky značky, kteří chtějí doplnit kolekci či hledají cenově dostupnější alternativu.
TAG Heuer Formula 1. Foto: tagheuer.com
Mezi elitu ve své kategorii už léta patří Edox. Dříve byl spojen s Rally Dakar, ale také týmem Sauber F1. Dnes je nejsilněji propojen s týmem BMW Motorsport a limitované edice Edox Chronorally BMW patří mezi nejzajímavější a nejvyhledávanější kousky v kolekci.
Možná si vzpomínáte, že značka Tudor si v roce 2024 vybrala jako partnera nový tým Visa Cash App Racing Bulls. Fanoušci ale moc dobře ví, že jde o rebrandovaný tým AlphaTauri, ve kterém působil talentovaný japonský jezdec Yuki Tsunoda. A právě Scuderia AlphaTauri měla v minulosti úspěšnou spolupráci s japonským Casiem.
7.12.2021 - Matěj Urbaczka
Casio Edifice ve spolupráci s AlphaTauri aneb když je rychlost podmínkou
V řadě Edifice vzniklo hned několik speciálních edic a i když se závodní tým i s Tsunodou posunul výš, hodinky Edifice jsou stále příkladem moderních a cenově dostupných závodních hodinek. Casio se navíc nebojí ani nových materiálů a funkcí.
21.11.2022 - Radim Krčmář
Casio Edifice Sospensione ECB-2000 recenze – První Edifice s karbonem
V Japonsku ještě zůstaneme. I když Seiko nemá přímé spojení se světovými rally závody, nepřímé vazby bychom našli. Ale Seiko vždy závodilo hlavně na hodinářské dráze – kdo měl první automatické chronografy? Kdo měl první quartzové hodinky na trhu? A čí automatické chronografy se poprvé dostaly do vesmíru?
29.7.2024 - Agáta Vřeská
Seiko Prospex Pogue představení – Seiko oživilo své vesmírné hodinky
Právě na automatické chronografy z raných 70. let odkazují i současné Seiko Speedtimer. Automatický chronograf byl nahrazen solárním, ale sportovní krev proudí v ocelovém pouzdře i dnes.
Pro řidiče gentlemany pootevřeme jiný soudek, a sice hodinky od značky Frederique Constant, zaměřené na Austin Healey. Elegantní tříručky nebo chronografy vyzdvihují krásu starých vozů a rally prvky jim také nechybí.
V neposlední řadě bychom se měli podívat do českých hodinářských vod. Tam najdeme každoroční limitku od MPM-Quality Prim Rally Dakar. Současně podporují i český tým na tomto extrémně náročném závodě.
Prim MPM-Quality Dakar 2025. Foto: MPM-Quality
22.12.2023 - Agáta Vřeská
Prim Dakar 2024 představení – Pořád stejné, stále jiné a opět povedené
Když popojedeme kousek dál, do Nového Města nad Metují, objevíme sportovní chronograf od Prim Elton. Ostatně, mezi ambasadory značky patří závodní jezdec Martin Semerád.
Inspiraci na závodní hodinky z posledních let najdete v našem top výběru:
17.6.2025 - Agáta Vřeská
6 NEJ: Závodní hodinky
17.6.2025 - Agáta Vřeská
6 NEJ: Závodní hodinky (do 20 000 Kč)
Zdroje fotografií:
Mohlo by vás dále zajímat:
24.2.2021 - Agáta Vřeská
Styly hodinek – Základní rozdělení podle účelu
Každou středu vám e-mailem zasíláme přehled nových článků a soutěží.