E-shop a zasílání objednávek funguje na 100%. Ostravská prodejna opět otevřena >> Naše hygienická opatření.
» Blog » Hamilton

Historie Hamiltonu: dlouhá cesta od amerických železnic pod křídla švýcarského Swatche

Agáta Vřeská | 30.7.2020 | 1x komentář

Uvnitř Švýcar, ale duší stále za oceánem. Hamilton je stále trochu obojživelník. Mnoha modely si připomíná své americké úspěchy, ale na číselníku nese hrdě Swiss Made. Cesty hodinařiny jsou někdy nevyzpytatelné. Ty Hamiltonovské začínají na konci rušného století, kdy se několik podnikatelů rozhodlo dobýt se svými hodinkami svět železnic...

Rychlík jménem Hamilton

19. dubna, 1891, Kipton, Ohio. Průvodčí stanice Kipton a strojvedoucí osobního vlaku ze směru Elyria dostávají rozkaz, aby stanicí Kipton nechali projet jako první rychlo-poštovní vlak známý jako No. 4. Poštovní vlak přijíždí plnou rychlostí ke stanici. Strojvedoucí osobního vlaku kontroluje čas na svých kapesních hodinkách. Netuší, že se na 4 minuty zastavily a znovu rozběhly, a tak nemá 7 minut do setkání, ale pouze tři. Vjíždí do stanice v domnění, že poštovní vlak již projel. Srážka si vyžádala několik životů.

Po této nešťastné události železniční společnost nechala vypracovat nové standardy pro kapesní hodinky mužů pracujících u železničních drah. Odchylka mohla být max. 30 s týdně, musely mít min. 15 klenotů, odolávat teplotním změnám běžných při změnách klimatu a ročního období, mít bílý číselník a černé arabské číslice. Hodinky se musely nechávat pravidelně kontrolovat a náklady na opravy si hradili zaměstnanci sami. Přesné a spolehlivé hodinky byly podmínkou pro práci u železnice.

Železniční doprava byla na konci 19. století na vzestupu. Šlo o nejmodernější způsob dopravy, který se rychle rozrůstal a jízdní řády byly čím dál komplikovanější. Mnoho tras ale bylo stále zajištěno pouze jedněmi kolejemi pro oba směry. Všechny křižovatky, příjezdy a odjezdy vlaků proto musely být pečlivě synchronizovány a k dodržení přesných časů bylo třeba kvalitních časoměřičů.

Krátce na to, v roce 1892 vstupuje na kolejiště Hamilton. Majitelé od začátku věděli, že nebude stačit vyrábět jen „další americké hodinky“, a proto vsadili všechny karty na kvalitu s cílem ovládnout trh s hodinkami pro železnice. A to se povedlo.

Hamilton dobyl americké železnice

Hamilton dobyl americké železnice

Už o rok později přichází s prvním kalibrem 936, který převyšoval požadované standardy železniční společnosti. Pohyb s rozměry 18 mm a 17 rubíny, které prodlužovaly životnost a snižovaly tření mezi součástkami, měl prvotřídní přesnost. Model Brodway si rychle získal dobrou pověst a skoro všechny kusy z první série byly ihned vykoupeny pracovníky železničních drah.

„The Watch of Railroad Accuracy.“ Titul, který si Hamilton získal spolehlivostí a přesností svých hodinek. Brzy ovládal 56 % trhu s hodinkami pro železnice a stal se časoměřičem amerických železnic.

Právem se Hamilton mohl na přelomu století propagovat heslem „The Railroad Timekeeper of America“, vždyť brzy používalo přesné hodinky Hamilton k zabezpečení provozu 56 % železničního personálu. Po deseti letech v branži, tedy v roce 1902 se Hamilton chlubil 196 193 prodanými hodinkovými strojky.

Během své americké éry, tedy mezi lety 1893 a 1969, než se zavřely brány americké centrály, vyrobil Hamilton 2,8 mil. kapesních hodinek pro železnici. Ale to jsme se dostali na konečnou americké dekády, pojďme se vrátit do výchozí stanice, do rozsáhlých prostor továrny na sny a americké hodinky...

Kdo byl ten Hamilton?

Hamilton Watch Company byla založena v roce 1892 v Lancasteru v Pensylvánii. Ale továrna o rozloze 13 akrů hostila hodináře už léta před tím. Prapůvod můžeme najít v roce 1874, kdy pánové Adams a Perry přivedli do nově postavené fabriky zručné hodináře s myšlenkou vyrábět hodinky.

Chyběl jim ale kapitál, a tak se dobří lidé města Lancasteru složili, aby se společnost mohla zachránit. Reorganizace přinesla nové jméno Lancaster Watch Company, ale finanční problémy přetrvávaly dál. A to i poté, co se firma v roce 1884 znovu reorganizovala na Keystone Standard Watch Company.

Keystone byl první stavební kámen Hamiltonu. Když byl v roce 1892 nucen ohlásit bankrot, několik pensylvánských podnikatelů se rozhodlo jej odkoupit a spojit se společností Aurora Watch Company v Illinois. Vybavení a veškeré stroje z Aurory v Illinois byly do Lancasteru přivezeny ještě v létě 1892.

Továrna Hamiltonu v Lancasteru

Továrna Hamiltonu v Lancasteru

Bylo vybráno jméno Columbian, ale to už měla „zamluvené“ společnost Waterbury, která se taktně připomněla. V listopadu 1892 se proto otcové zakladatelé sešli, aby vybrali nové jméno. Na počest Jamese Hamiltona a jeho otce Andrew Hamiltona, jemuž původně patřila půda, na které stála lancasterská továrna, a kterým se připisuje založení samotného města, dostala společnost jméno Hamilton.

Jméno Hamilton bylo vybráno na počest zakladatele města Lancaster v Pensylvánii a původního majitele půdy, na které stála továrna.

Zakladatelé Hamiltonu: J. W. B.Bausman, John F. Brimmer, Harry B. Cochran, Frank P. Coho, C. A. Fondersmith, George M. Franklin, John Sener, John C. Hager, J. F. McCaskey, H. M. North, Martin Ringwalt, J. Frederick Sener, William Z. Sener, James Shand, Peter T. Watt and H. S. Williamson. Charles D. Rood s Henry J. Cain of Springfield, Massachusetts zastupující zájmy Aurora Watch.

Příběh o založení Hamiltonu není podle švýcarského romantického vzoru, kdy se talentovaný hodinář rozhodne pro vlastní dílničku, ze které se po letech potu a dřiny stane světoznámé jméno. Hamilton byl spíše promyšlený business plán. Stejně jako jeho předchůdci, mohl i Hamilton neuspět, namísto toho se stal nejdéle nepřetržitě fungující hodinářskou společností založenou v Americe...

První světová a jak Hamilton k náramkovým hodinkám přišel

Kvalita na prvním místě. Tímto heslem se Hamilton řídil od samého počátku a díky tomu si získal věrnost amerických drah. Jeho cílem bylo vyrábět „America´s Finest Watch“, a nešlo tedy o kvantitu. Prvních 15 let od založení vyráběl Hamilton jen dva typy pohybu, o velikosti 18 a 16 mm. Nikdy ale nešel pod 17 drahokamů. V roce 1907 se kormidla ujal Charles F. Miller, který naslouchal trendu volání po menších pohybech a nabídku začal rozšiřovat.

Málo se ví, že až do roku 1908 Hamilton prodával pouze neuzavřené hodinky. Pouzdra dodávali maloobchodníci, často na zakázku zákazníka, tedy podle toho, jaké pouzdro a materiály si kdo mohl dovolit. První kompletní hodinky i s uzavřeným pouzdrem v továrně Hamiltonu, byly dámské přívěskové hodinky Lady Hamilton.

Právě dámským hodinkám se přičítá prvenství v náramkových hodinkách. Ještě před první světovou válkou nosily dámy hodinky nejen jako přívěsek, ale občas i připevněné stuhou k zápěstí. Muži ale zůstávali věrni kapesním a malé hodinky považovali za zženštilé.

Za vším hledej ženu, anebo válku. Je obecně známo, že právě první světová zahájila, nebo spíš urychlila trend náramkových hodinek. Vojáci potřebovali mít volné ruce, organizovat se podle času, a tak přicházely způsoby, jak hodinky připevnit k zápěstí. Navíc vojáci oceňovali i menší velikost, aby hodinky nepřekážely.

Své první pánské náramkové hodinky Hamilton nabídl americkým vojenským složkám v roce 1917. Použil kalibr 983, který do té doby používal právě v dámských přívěskových hodinkách, a kalibr 985 s 19 drahokamy. Celkem se na bojiště dostalo okolo 1500 hodinek a pro své kvality si získaly oblibu jak u mužů v zákopech, tak u námořnictva a letectva.

Zájem o náramkové pánské hodinky po válce rostl a Hamiltonu si toho byl vědom. Nebyl ale sám. Novou vlnu včas zachytily i další společnosti na americkém kontinentu. Především velké hodinářské firmy Elgin a Waltham. V roce 1920 chodilo do lancasterské továrny přes 750 hodinářů a denně vyrobil okolo 300-350 hodinek. Co do množství výroby se tak konkurenci nemohl rovnat. Není tedy divu, že si získaly trh na svou stranu a Hamilton se musel nějak odlišit.

První pánské náramkové hodinky Hamilton dodal v roce 1917. Oblibu u vojáků si získaly pro svou praktičnost. Do té doby muži preferovali kapesní a náramkové byly záležitostí žen.

Protože stále platilo heslo „quality first“, rozhodl se soustředit svůj marketing na náročnější klientelu, která by kvalitu a přesnost ocenila. Např. pohyb 981, který nahradil po válce zmíněné kalibry 983 a 985, měl 17 kamenných úložišť, poniklované destičky, Breguetův vlásek a safírové palety kotvy. Hamilton během prvních třech poválečných let vyrobil okolo 2200 hodinek s tímto kalibrem. Pro představu, konkurence často používala strojky se 7 drahokamy uloženými v běžných kovech.

Hamilton si kvality cenil natolik, že si dokonce vyvinul vlastní stroje pro výrobu hodinek. Zvláštní pozornost pak věnoval přístrojům pro regulaci chodu, kde nedal důvěru žádnému jinému výrobci.

Hamilton jako reklamní guru

Už v době, kdy se Hamilton soustředil na železniční trh, propagoval své hodinky v prvních železničních časopisech. Ještě zajímavější ale je, že první reklamu měl v National Geographic. A dokonce byl Hamilton prvním inzerentem tohoto slavného časopisu. Vedle mužů od kolejí se tak Hamilton specializoval na reklamní kampaně kolem dobrodruhů a průzkumníků.

Hamilton se v reklamních kampaních soustředil na muže železnic, ale také dobrodruhy

Hamilton se v reklamních kampaních soustředil na muže železnic, ale také dobrodruhy

Hodinky Hamilton byly přítomny u významných expedic a otestovaly se snad ve všech prostředcích té doby, na ledových pláních, pod horkým sluncem i na vrcholcích hor. Vlastnil je významný polární badatel Edward E. Byrd, když jako první přelétal v roce 1926 severní pól a spoléhal na Hamiltony i během svých pozdějších výprav do Antarktidy.

Hodinky pro dobrodruhy. Hamilton svou reklamní kampaň soustředil na dobrodruhy a objevitelé. A propagace fungovala velmi úspěšně, Hamiltony nosil i admirál Byrd, který jako první přeletěl severní pól.

1926, Hodinky Hamilton měla posádka

Při svých objevných cestách do Antarctidy měl u sebe Hamiltony badatel adm. Byrd

Skvělou službu plnily i v nehostinných podmínkách pouště Gobi, kde dělaly společnost badateli Roy Chapman Andrewsovi. Nechyběly na palubě prvního letu americké armády z Kalifornie na Hawai, ani v kokpitu pilotů při prvním doručení leteckou poštou z Washingtonu do New Yorku. S dr. Dickey se prosekaly nezmapovanými džunglemi u řeky Orinoko. A když v roce 1935 Albert W. Stevens za přítomnosti 20 tisíců diváků a přímého přenosu stanice BBC vystoupal 23 km vysoko se svým balónem, Hamilton byl v závěsném koši s ním. Později, v 60. letech, s nimi vystoupal na nejvyšší horu světa americký horolezec Jim Whittaker.

A ve výčtu bychom mohli pokračovat. Hamilton ale cílil i na širší veřejnost. Především zkušenosti z první světové války Hamilton ubezpečilo v tom, že muži oceňují praktičnost. A tak své náramkové hodinky popisoval v katalogu jako ideální hodinky pro armádní důstojníky, stavební inženýry, lesníky, řidiče a další v té době především mužské profese.

Hamilton si uvědomoval důležitost cílené reklamy

Hamilton si uvědomoval důležitost cílené reklamy

Meziválečné období, expanze i hospodářská krize

Pro 20. léta minulého století bylo typické, že mnoho výrobců používalo pouzdra od stejných dodavatelů. Mezi největší patřil Fahys, Wadsworth a Luthinger & Wittmer. Běžně jste tak mohli narazit na hodinky různých výrobců, které na první pohled byly téměř k nerozeznání. Hamilton nebyl výjimkou, i tady se proto snažil při propagaci zdůrazňovat kvalitu strojků uvnitř. Pokud šlo o design, tak ten byl u Hamiltonu zatím až sekundární. To se ale mělo změnit.

Z meziválečných let pochází mnoho sběratelských kousků, Coronado, Spur či Roaring. Meadowbrook, Flintridge či Piping Rock získaly jména podle známých golfových letovisek té doby. Poslední dva zmiňované modely si získaly pozornost i prvním vstupem Hamiltonu na filmové plátna. Konkrétně v roce 1932 je nosily hlavní postavy Šanghajského expresu Marlene Dietrich a Clive Brook.

Hamilton na filmovém plátně. Hamilton správně vycítil rostoucí popularitu filmů a jejich vliv na zákazníky. Od roku 1932 se jeho hodinky objevily ve stovkách filmů. Ty nejslavnější najdete v článku Hamilton ve filmu.

Flintrige a Piping Rock se objevily ve filmu Shanghai Express v roce 1932

Flintrige a Piping Rock se objevily ve filmu Shanghai Express v roce 1932

Piping Rock proslul ale také další společenskou událostí. Dostali je darem hráči New York Yenkees za své ligové vítězství v roce 1928. Pouzdra byla speciálně vyrobena z bílého zlata (běžně se prodávala ve žlutém zlatě) a majitel baseballového klubu Jacob Rupper je předal na začátku sezóny v roce 1929.

Do sortimentu mohl tento designově zajímavý kousek Hamilton zařadit díky smělému kroku, ke kterému se odhodlal na začátku roku 1928: odkoupením společnosti Illinois Watch Company za 5 milionu dolarů.

Věřil ale, že je to nezbytné a navíc tržby z prodejů neustále stoupaly. Jestli v prvním roce (1893) činil prodej 1500 USD, tak v roce 1911 už to byl 1 milion USD a v roce 1929 5,8 milionu dolarů. V roce 1931 pak odkoupil další hodinářskou společnost, Howard Watch Company.

Zatímco dřív se hodinky odlišovaly podle kvalit materiálů, přesnosti a kamenů, tak 30. léta přinesla změny. Zákazníci se více začínali zaměřovat na vzhled, různé styly a typy číselníků. Proto se Hamilton rozhodl zaměstnat dvorního designéra, jehož jedinou prací bylo navrhovat nové číselníky i tvary pouzder. To bylo nové. Až doteď se Hamilton soustředil na to „uvnitř“ hodinek. Vytvoření nových hodinek běžně zabralo osm až jedenáct měsíců, výjimkou nebyl ani rok.

Vytvoření nových hodinek nikdy netrvalo méně než 7 měsíců, průměr byl 9 a výjimkou nebyl ani rok. Nechybělo ani několika měsíční testování.

Hamilton nezaostával ani v oblasti technologických inovací. V roce 1931 si nechal patentovat slitinu Elinvar, ze které vyráběl vlásek. Název byl odvozen od „Elasticity Invariable". Vlásek lépe odolával vlivu magnetismu i teplotním změnám. Ve stejném roce se mu podařilo docílit zaměnitelnosti jakékoli součástky (kromě setrvačky) strojku ve strojcích stejné třídy. Až doposud se věřilo, že to technologicky není možné. Hamilton byl rovněž první, kdo dokázal aplikovat zlaté číslice na číselníky malých hodinek.

Hospodářská krize 30. let se podepsala i na Hamiltonu. V roce 1932 klesly tržby na 1 558 000 dolarů. Hamilton se proto rozhodl vyrábět levnější variantu hodinek, které neměly tak propracovaný strojek (cal. 980), pouzdro bylo z méně karátového zlata a číselník byl jednodušší. Model dostal katalogové jméno Boulton, a tento art deco styl Hamilton v 80. letech Hamilton obnovil a najdete jej i v současné „vintage“ kolekci.

V prodeji levnější kategorii hodinek se ale Hamiltonu nedařilo. Jako značka byl vnímán coby výrobce sice výjimečně přesných a spolehlivých hodinek, ale také dražších, které si Američan v době hospodářské recese zkrátka nemohl dovolit.

Kvality ale oceňovalo nově se rozvíjející odvětví – letectví. I proto se stal Hamilton oficiálním dodavatelem časoměřičů pro čtyři nové letecké společnosti TWA, Eastern, United a Northwest. V roce 1941 vykazoval Hamilton tržby 9 mil. dolarů. A mezitím se v Evropě rozpoutala Druhá světová válka, pro kterou, jak se mělo brzy ukázat, byly hodinky Hamilton jako stvořené.

Hamilton byl oficiálním

Hamilton byl oficiálním dodavatelem U.S. leteckých společností

Druhá světová válka a nejpřesnější chronometr té doby

Když Spojené státy vstoupily v roce 1942 do největšího válečného konfliktu historie, Hamilton zastavil produkční výrobu hodinek pro civilní obyvatelstvo a koncentroval veškeré své kapacity na dodávky pro ozbrojené síly. Během války dodal přes milion kusů hodinek pro pozemní, letecké i námořní složky.

Hodinky pro vojáky byly specifikované normou MIL-SPEC (United States Military Standard), kterou americké ministerstvo obrany přijalo už v 30. letech. Vedle hodinek ale armáda potřebovala i další výbavu, a tak Hamilton vyráběl bombové pojistky, výškoměry, chronografy, navigační přístroje, palubní hodiny pro piloty a další válečné materiály.

Během II. světové války Hamilton zastavil civilní výrobu a soustředil se pouze na vybavení pro vojáky

Během II. světové války Hamilton zastavil civilní výrobu a soustředil se pouze na vybavení pro vojáky

Brzy se ukázalo, že americké námořnictvo má kritický nedostatek námořních chronometrů a v Americe neexistovala žádná firma, která by se výrobou chronometrů zabývala. Námořní chronometry se využívaly pro přesnou navigaci lodí, jejichž počet vlivem války rapidně stoupal. Na začátku války mělo americké námořnictvo 394 lodí, na konci 6768 lodí.

Větší lodě vyžadovaly dva i více chronometrů, menší jeden až dva. Běžně zásobovala americké námořnictvo britská a švýcarská produkce, ale dodávky byly ve válečných časech ohroženy, navíc byl každičký kus potřeba na starém kontinentu. I tak by ale množství nestačilo, dohromady vyrobili evropští výrobci okolo 300-400 chronometrů ročně. Američané jich potřebovali násobně více, a tak si museli poradit sami.

Osm hodinářských společností proto dostalo 26. června 1940 dopisem od americké námořní observatoře výzvu k výrobě a dodání námořních chronometrů. Hamilton potvrdil svůj zájem hned 2. července a nechal si zaslat dva švýcarské chronometry švýcarské značky Ulysse Nardin, aby je mohl prozkoumat a na základě nich vyrobit vlastní.

První objednávka byla podepsána v roce 1941, proto se na přední straně chronometru objevuje „1941“. A o rok později, 27. února 1942 předal Hamilton dva prototypy svého chronometru – Model 21. Přesnost, které Model 21 dosahoval byla nevídaná. Jestliže specifikace námořnictva dovolovala odchylku 1,55 sekundy denně, Model 21 dosahoval půl sekundy! Chronometry byly dokonce tak přesné, že observatoř neměla dostatečně moderní vybavení jejich přesnost otestovat. Hamilton proto dodával také Time Comparator, který dokázal určit odchylku chronometru na 1/100 sekundy na den.

Chronometr Model 21 byl tak přesný, že americká námořní observatoř neměla natolik moderní vybavení, aby jeho přesnost mohla otestovat.

Hamilton Chronometr Model 21

Hamilton Chronometr Model 21 byl v té době nejpřesnějším chronometrem

A přesnost nebyl jediný problém, se kterým se Hamilton musel porvat. Bylo třeba konstrukčních úprav, aby bylo možné chronometry vyrábět hromadně a zajistit tak dostatečné dodávky. Vycházel sice ze švýcarského vzoru, ale měl hnutí typu fusee, které se používalo pro zpřesnění chodu, 14 kamenných uložení, vlásek typu Elinvar a revolučně pojaté krokové kolo i napojení setrvačky a vlásku.

Moderní způsob výroby umožnil snadnější obsluhu a především možnost vyrobit 400 chronometrů měsíčně. Do konce roku 1942 jich Hamilton dodal 58, do konce války přes 10 tisíc. 8902 pro námořnictvo, 1500 obchodnímu loďstvu a 500 armádnímu letectvu. Vedle Modelu 21 šlo také o kapesní chronometr Model 22 a námořní chronograf Model 23. Jistě proto nepřekvapí, že Hamilton získal od Spojených států ocenění Army-Navy E za vynikající kvalitu ve výrobě.

Projekt X, Ventura a futurismus 50. let

Jen co byl uzavřen světový mír, začala jiná válka, válka o první elektrické hodinky. Rivalové Elgin, Hamilton a Bulova měřili síly o hodinky budoucnosti a první mohl být jen jeden. Se svým modelem Electric 500 jím byl Hamilton.

Hned první léta po válce se začalo šuškat, že Elgin připravuje revoluční elektrické hodinky. Hamilton proto zahájil tajný projekt, Project X. První elektronické hnutí vytvořil v Hamiltonu Arthur Fillinger už v roce 1947, ale první pracovní verzi samotného strojku sestrojil až v roce 1951 Fred Koehler.

Projekt X měl jediný cíl: jako první v historii vyrobit elektrické hodinky. Model Hamilton Electric 500 z roku 1957 v tomto závodě uspěl.

Předně bylo třeba vyřešit několik problémů. Mezi ty největší patřila baterie, která musela být přiměřeně malá pro náramkové hodinky. Hamilton si chtěl původně takové baterie vyrábět sám, zvlášť po tom, co ho 40 výrobců baterií odmítlo. Požadavky splnil až National Carbon Company (později Union Carbide) a tak Hamilton od svého záměru upustil.

V roce 1952 oznámil odvěký konkurent Elgin prototyp elektronických hodinek, a tak Hamilton s uvedením svého modelu docela pospíchal. V sázce bylo historické první místo. I proto poněkud ukvapeně představil své Electric 500 už 3. ledna 1957 na tiskovce v hotelu Savoy Plaza za přítomnosti 120 novinářů. 500 různých novin po celém státě psalo o futuristických hodinkách se zlatým pouzdrem za 175 dolarů. Hamilton zapojil reklamu, rozhlas, propagační brožury...

Hamilton Electric 500, foto @ambwatches

Hamilton Electric 500, foto @ambwatches

Šlo o významnou událost. Po staletí hodinkám dodávalo energii pero, natahované mechanickým pohybem, nebo rotorem. Electric 500 měl do jisté míry stále mechanický strojek, ale jako zdroj energie využíval baterii o velikosti knoflíku. Byl to nejistý, ale nepopíratelný krok směrem k elektrické revoluci, která vyvrcholila v roce 1969 Seikem a jeho Astrony.

Hamilton ale od začátku spoustu věcí nezvládl. Předně, zcela podcenil důležitost proškolit servisní techniky a vydat patřičné manuály pro případ, že se něco pokazí. To udělal až o rok později hodinář William O. Smith, který si Hamilton Electric koupil, prostudoval a týden strávil v závodu Hamilton, kde diskutoval s vývojáři. Sepsal pak podrobnou příručku o opravách a získal práva od Hamiltonu ji vydat.

Jenže už bylo trochu pozdě. Hodináři si s novým strojkem nevěděli rady a brzy se kolem novinky vytvořila aura „nefunkčnosti a neopravitelnosti“. To samozřejmě nebyla zcela pravda, mnoho hodinek bezvadně šlapalo a Hamilton vyrobil do roku 1969 okolo 350 000 elektrických hodinek. Faktem ale zůstává, že především první verze, kalibr 500, měla své mouchy a byla v jistých ohledech nestabilní.

Většinu problémů se Hamiltonu podařilo vychytat v kalibru 505, který představil v roce 1961. Kdyby na začátku věděl, že Elgin představí své první elektrické hodinky až v tomtéž roce, možná by uvedení bylo plynulejší. Nic by to ale nezměnilo na faktu, že v roce 1960 přišla Bulova se slavným ladičkovým strojkem v modelu Accutron, který posunul vývoj zase úplně jiným směrem. Nikdo ještě nemohl tušit, že i tento směr bude nakonec slepou uličkou.

Jedna věc se ale Hamiltonu podařila naprosto geniálně. Došlo mu, že pokud mají být hodinky s moderním strojkem uvnitř úspěšné, musí mít moderní i vzhled. Vsadit na známého automobilového designéra Richarda Arbiba byl dobrý tah. Futuristické modely, které pod jeho designérským perem vznikly, si právem získaly pozornost. Mezi nejznámější patří Spectra, Saturn, Meteor, Pacer a samozřejmě Ventura.

Futuristické designy navrhoval slavný Richard Arbib

Futuristické designy navrhoval slavný Richard Arbib

Arbib nepromýšlel jen tvar pouzdra, ale celý design včetně ruček, číselníku, náramku. Vše muselo vzájemně rezonovat, a především odrážet vizi elektrických hodinek Hamiltonu, jako záblesk budoucnosti. Stejné to bylo i u Ventury.

Originální design si získal pozornost i krále Rock´n´rollu Elvise Preslyho, který měl hned několik modelů a dokonce je i rád rozdával. Sám je měl na ruce ve filmu Blue Hawai z roku 1961. Jeho Ventury měly ještě původní, jen lehce upravený kalibr 500A. To ale nebránilo tomu, aby si je neoblíbil natolik, že se stal ambasadorem hodinek Hamilton a Venturam se o po všech těch letech říká Elvisovy hodinky.

Hamilton Ventura se proslavily nejen svým revolučním strojkem s baterií, ale také originálním futuristickým vzhledem a zviditelněním samotným Elvisem Preslym.

Hamilton Venturu miloval i Elvis, objevily se také ve filmu Blue Hawai

Hamilton Venturu miloval i Elvis, objevily se také ve filmu Blue Hawai

Ostatně, Hamilton z toho v mnoha reinkarnacích hodinek těží dodnes. V roce 1988 obnovil produkci Ventur a díky avantgardnímu vzhledu se staly např. povinnou výbavou filmových Mužů v černém. Více o této ikoně se můžete dočíst třeba v článku V jako Ventura.

Pro úplnost této elektrické éry Hamiltonu ještě dodejme eskapádu s japonskou společností Ricoh, kdy se Hamilton se snažit prosadit se svými elektrickými hodinkami na japonském trhu. Spolupráce probíhala mezi lety 1962-1964, ale japonský trh byl zcela v rukou Seika a Ricoh jej nedokázal ohrozit. Hodinek se tak prodalo jen málo a spolupráce byla brzy ukončena.

Touha po inovacích nebránila Hamiltonu dál vyrábět kvalitní mechanické hodinky. Navíc si Hamilton nenechal ujít příležitost zapojit se se svými hodinkami do aktuálních amerických válek. Z 60.-80. let tak pochází i některé dodnes známé vojenské hodinky, jejichž odkaz najdeme i v současné řadě Hamilton Khaki Field. Více o military stylu hodinek Hamilton v článku Vše, co musíte vědět o Hamilton Khaki Field.

Vojenské hodinky Hamilton vyráběné podle přesné normy GG-W-113

Vojenské hodinky Hamilton vyráběné podle přesné normy GG-W-113

Konec Hamiltonu v Americe a záblesk hvězdy jménem Pulsar

Ve vzduchu konce 60. let je cítit změna. A zatímco hodinářské značky vymýšlí, jak vyrobit dokonalejší elektronické hodinky, jedna hodinářská meta pro mechanické hodinky stále zůstává překvapivě nepokořena: automatický chronograf.

Do této války se jako jeden z prvních zapojí Zenith s Movad. Konkurentem na švýcarské půdě je Heuer, který ve snaze dosáhnout tohoto prvenství neváhá oslovit ani konkurenta Breitling. Do party vezmou ještě Dubois-Débrez a neplánovaně se nachomýtne i Hamilton.

Do Švýcarska se Hamilton přiženil převzetím švýcarské společnosti Buren Watch Company v roce 1966. Buren uměl jednu věc: vyrábět hodinky s mikrorotorem. Mezi nejznámější modely patřil Intramatic, který Hamilton připomíná i v dnešní produkci, byť už bez mikrorotoru.

Buren Intra-matic byly automaty s mikrorotorem

Buren Intra-matic byly automaty s mikrorotorem

Právě mikrorotor byl lákadlem pro Heuera, který hledal způsob, jak automatické hodinky s chronografem udělat dostatečně tenké. Odpovědí se zdál být právě mikrotor od Burenu, a tak se Hamilton/Buren zapojil do boje o první automatický chronograf. Ve snaze utajit své cíle neslo společné úsilí kódové označení „Projekt 99“.

Projekt 99: tajné označení projektu, který měl přinést první automatický chronograf, do kterého se zapojil i Hamilton.

A kdo vyhrál? Těžko říct. První prototyp představil Zenith. Jenže šlo jen o prototyp a k masovější výrobě měl ještě hodně daleko. Společenství Heuer-Breitling-Hamilton představil svého tahouna 3. března 1969 a bylo zřejmé, že před Zenithem mají náskok. Nesl označení Chrono-matic, známý jako Caliber 11.

Chrono-matic, jeden z prvních automatických chronografů, 1969

Chrono-matic, jeden z prvních automatických chronografů, 1969

Jenže. Zatímco Švýcarští kohouti měli oči jen pro sebe, v Japonsku byli o měsíce popředu. Seiko začalo prodávat – ano, prodávat, nejen ukazovat na tiskovkách prototypy – své automatické chronografy už v prvním kvartálu 1969. Aniž by se Seiko obtěžovalo nějakou tiskovkou, prostě chronografy zařadilo do nabídky. A jak z historie víme, podobně to Švýcarsku natřelo Seiko i v boji o volně prodejné quartzové hodinky…

Partnerství s Burenem je také vysvětlením, proč v 60. letech vznikaly hodinky Hamilton pod třemi obchodními názvy: Hamilton, Buren a Vantage. Poslední jmenovaný byla snaha Hamitlonu vytvořit kolekci „uměleckých“ hodinek, ale za dostupné ceny. Návrhy byl pověřen Bill Blass, ale projekt neměl dlouhého trvání. Poslední mechanické hodinky Hamilton byly v Lancasteru vyrobeny v roce 1969. Následná výroba se přesunula do dceřiných společností ve Švýcarsku, včetně v té době vlastněného Burenu.

Nedlouho poté, v roce 1971, skončilo i partnerství s Burenem. Ještě než Hamilton přešel na švýcarskou stranu, zvládl si zapsat do historického deníku jedno zajímavé prvenství.

Bylo to 6. května 1970. Hamilton do newyorském hotelu Four Seasons svolává tiskovku. Svět poprvé spatří první digitální hodinky: Pulsar Time Computer. Jde o prototyp, ale LED číslice vzbudí obrovský zájem, zvláště poté, co jejich funkčnost prezentuje v Tonight Show moderátor Jonny Carson.

Nastavování bylo velmi specifické. V náramku byl uložený magnet, který jste museli přiložit na dýnko a pomocí magnetu nastavit hodiny a minuty. První digitálky ale byly obrovský hit, i když první prodejná verze z roku 1972 stála jako nové auto (2100 USD). Vyrobeno bylo pouze 400 kusů a byly ve zlatém pouzdře.

Pulsar – první digitální hodinky s LED číslicemi na světě!

Pulsar – první digitální hodinky s LED číslicemi na světě!

Dostupnější byla druhá verze P2. Slávu Pulsarům přinesla i řada osobností. Nosil je prezident Gerald Ford, herec Jack Nicholson, nechyběly Eltonu Johnovi a samozřejmě velkému fanouškovi Hamiltonu Elvisi Presleymu. V roce 1973 se pak zvěčnily i na filmovém plátně, když je nosil agent Jejího veličenstva 007 v bondovce Žít a nechat zemřít. V roce 2020 si Hamilton připomněl výročí Pulsarů

Pulsar byly první digitální elektronické hodinky na světě. Více o nich v článku Hamilton PSR.

Každý, kdo v té době něco znamenal, nosil Pulsary. Proslavily se i na ruce Jamese Bonda

Každý, kdo v té době něco znamenal, nosil Pulsary. Proslavily se i na ruce Jamese Bonda

Po tomto úspěchu přichází úplný konec americké éry. 16. května 1974 je Hamilton prodán švýcarské SSIH, která se pozdějším spojením s ASUAG stane dnešní Swatch Group. Někteří pracovníci zůstávají v americké továrně ještě dalších mnoho let a podílejí se na návrzích a montáži hodinek. Veškerá výroba se do Švýcarska stahuje v roce 2003.

Transformace z tradiční americké hodinářské firmy na člena velkého švýcarského korporátu nemusí každý vnímat jako krok správným směrem. Ale quartzová krize a dějiny si nevybírají, a tak od 70. let máme švýcarský Hamilton, který si ale stále drží amerického ducha.

Hamilton v 21. století

Nejprve používal Hamilton vlastní strojky, ale později jej čekal přechod na ETA strojky. Po roce 2011 si „pohelmiltnil“ některé automatické kalibry a vznikly tak dnes už dobře známé H-strojky s 80hodinovou rezervou chodu. Od roku 2020 začal Hamilton používat u některých modelů vlásek ze slitiny Nivachron.

Hamilton si některé ETA strojky personalizoval a dnes najdeme v hodinkách kalibry s označením H-xy

Hamilton si některé ETA strojky personalizoval a dnes najdeme v hodinkách kalibry s označením H-xy

Široká kolekce aktuálěn nabízených hodinek Hamilton uspokojí poměrně velkou skupinu zájemců. Rozhodně se může pochlubit kvalitním zpracováním, spolehlivými kalibry a především zajímavým vzhledem jednotlivých modelů, který je originální a promyšlený.

S Hamiltonem je neodmyslitelně spojen filmový průmysl. Od roku 1932, kdy se hodinky objevily v prvním filmu, se Hamilton objevil ve více než 500 snímcích. Některé si získaly i přezdívky podle postav, které je nosily. Každý fanoušek tak ví, které hodinky jsou Kapitána Ameriky nebo hodinky Dr. House.

Hamilton vytvořil i několik modelů přímo „na filmovou zakázku“. Připomeňme futuristické hodinky pro Kubrickův film 2001: Vesmírná odysea, nebo zatím asi nejslavnější „Murph“ z filmu Interstellar, který se díky zájmu dostal i do prodeje. Mezi nejnovější pak patří limitky modelu BeLOWZERO k filmu Tenet. Přehled filmů najdete v článku Hamilton ve filmu.

Limitky Hamilton BeLOWZERO k filmu Ch. Nolana TENET

Limitky Hamilton BeLOWZERO k filmu Ch. Nolana TENET

Hamilton do leteckého odvětví vletěl hned v počátcích. Byl oficiálním dodavatelem časomír letecké pošty ještě v době, kdy se lítalo ve vzducholodích. I dnes proto najdeme v kolekci bohaté zastoupení pilotních modelů. Ať už v retro stylu nebo moderním provedení. V roce 2005 spojil své jméno s leteckým akrobatem Nicolasem Ivanoffem a v roce 2017 se stává oficiální časomírou závodů série Red Bull Air Race World Championship. Mezi populární modely patří designově i funkčně vymazlené Khaki Aviation X-Wind.

Ambassadorem značky se stal letecký akrobat Nicolas Ivanoff

Ambassadorem značky se stal letecký akrobat Nicolas Ivanoff

Hamilton se dokázal přizpůsobit i pod křídly Swatch Groupu a platí za jednu z nejoblíbenějších značek ve své střední kategorii. Dopomáhá tomu rozhodně i silný americký odkaz, na který Hamilton nezapomíná. Mnohé modely tak připomínají významné úspěchy (třeba model Pioneer vzpomínající na éru námořních chronometrů) a retro styl je dnes čím dál více žádaný. Historickou časovou osu podle Hamiltonu najdete na oficiálních stránkách Hamiltonu.

Zajímavé zdroje:

Tagy: Hamilton

Líbil se vám článek?

Jednou měsíčně přehled nových článků a soutěže o hodinky na váš email.

Komentáře

Milan Bartošpřed 10 dny, reagovat
Bravo.Vynikající článek. Děkuji za další odkazy,všechny si pročtu.